Anmeldelse:Anmeldelse: James Bond: Skyfall

Regi: Sam Mendes

Med: Daniel Craig, Bérénice Marlohe, Ralph Fiennes, Javier Bardem, Judi Dench, Ben Whishaw, Naomie Harris, Simon Russell Beale, Ola Rapace

Genre: Action

Premiere: 26. oktober

IMDB

Hvis det er noe man skal pirke på i Skyfall, kan man prøve å sette seg i situasjonen til Javier Bardems nydelig overspilte Bond-skurk. Kunne masterplanen hans vært mer effektiv, tro?

Ja, men da hadde det ikke blitt noe moro! Skyfall er en  bunnsolid, intelligent, gjennomført, svært classy film med ett selvsikkert grep om Bonds univers. Filmen makter å forene eleganse og agent-kjølighet med en historie som i hendene på en dårligere regissør kunne blitt kjedelig kabal-legging hvor “alt skal på plass” og halvhjertede actionsekvenser.

Sam Mendes er fantastisk i sine teksturer, her er lys- og kamerabruk som ikke kan forklares som noe annet enn skikkelig deilig. Historien (som ikke skal beskrives her, mange spoiler-feller)   fenger fra første stund, og spenningssekvensene er meget godt orkestrerte, ved å blande inn mange komponenter, mange spillere i hver “kamp” og ved en intuitiv og suggererende musikkbruk. Skildringen av filmens personer er også interessant, Mendes og manusforfatterne lykkes godt med å gi rollefigurene tilstrekkelig, men selvsagt ikke for mye dybde og personlighet. Bond-konvensjonene (tør ikke røpe hvilke)  er ivaretatt på en flott måte (røper ikke hvordan heller), med perfekt porsjonert ironi.

Alle absurditeter, overdrivelser (Javier Bardem er som sagt over toppen)  og usannsynligheter, kan lett settes på sjarmkontoen. På grunn av den lekne distansen.  007 skal jo liksom være litt corny.

Skyfall er uten tvil Bond-film siden Goldeneye, og fullstendig på høyde med kremen av Connery-filmene. Bare å komme seg på kino.