Anmeldelse:Inn i mørket

Regi: Thomas Wangsmo

Med: Thorbjørn Harr, Fridtjov Såheim, Ellen Dorrit Petersen,

Laila Goody, Kåre Conradi.

Genre: Drama

Premiere: 3. februar

IMDB

Av og til er to sekunder nok. En familiefar kikker vekk fra veien et par uoppmerksomme øyeblikk, og kjører på en gutt fra nabolaget. Filmen tar for seg perioden etter hendelsen, og veksler mellom paret som satt i bilen og paret som sitter og venter på at barnet deres skal våkne fra koma.

Tittelen på Thomas Wangsmos spillefilmdebut lyver ikke, dette er tunge og triste saker. Filmen har dessuten et tragisk bakteppe, da dens debuterende langfilmprodusent Daniel Henriksbø ble tatt av bølgene utenfor Egersund i november, under arbeidet med den andre spillefilmen han har premiere på i år. Wangsmo er åpenbart en dyktig skuespillerinstruktør, både barna og det drevne ensemblet av voksne er overbevisende i rollene.

Det er også tydelig at han er bevisst sitt formspråk, og at man har turt å tenke stort – om enn med lite budsjett. Med nedstrippet scenografi og nokså statisk kameraføring, samt effektfull (om enn ikke spesielt original) musikkbruk, befinner Inn i mørket seg i et interessant skjæringspunkt mellom det stiliserte og det realistiske. Stilen føles riktignok ikke helt forløst ennå, men det skal bli spennende å følge denne regissøren videre.

Til tross for sin unge alder har Wangsmo laget en film med en svært voksen tematikk. Han kunne imidlertid med hell gått enda lenger inn i mørket. Muligens burde filmen holdt fokus tettere på kun ett av parene, selv om historien på sett og vis trenger begge – i hvert fall slik Wangsmo har valgt å fortelle den. Jeg tror likevel at filmen ville hatt godt av å enten vært kortere eller dypere, som langfilm føles den nemlig litt tynn. Men Inn i mørket er like fullt en solid og stilsikker debut fra et talent vi kommer til å se mer av – og et som dessverre har forlatt oss.