The Dark Knight- og Interstellar-regissørens nyeste bragd, Dunkirk, tegner til å bli en av sommerens største filmbegivenheter.

Nicolai Berg Hansson

15. juli 2017

Kategori: Intervju

Se flere artikler

Det finnes knapt noen større kvalitetsgaranti enn Christopher Nolan i dagens filmverden. Det skal litt til for å matche en liste bestående av titler som Memento (2000), Batman Begins (2005), The Prestige (2006), The Dark Knight (2008), Inception (2010), The Dark Knight Rises (2012) og Interstellar (2014). De mindre påaktede Following (1998, debutfilm) og Insomnia (2002, remake av den norske klassikeren med samme tittel) er også filmer fra øvre hylleseksjon. Og da har vi i grunnen nevnt alle spillefilmene Nolan har laget.

 

TALENTFULL TUNGVEKTER

Bilderesultat for christopher nolan

Han er født og utdannet i London, og var lidenskapelig opptatt av film helt siden han fikk fatt i sin fars Super-8 kamera i åtteårsalderen. Nå i en alder av 46 år har han blitt en av de mest respekterte regissørene i bransjen, en tungvekter som gir alle filmene sine dybde og en unik innfallsvinkel. For eksempel har han revitalisert superhelt-genren kraftig med sin Batman-trilogi, og Interstellar kombinerte mesterlig fortellertalent med vitenskapelig nøyaktighet slik ingen annen science fiction-film har gjort tidligere. De fleste filmene hans har hatt elementer av sci-fi, overnaturlighet eller Matrix-aktige tankeeksperimenter, men Dunkirk ser ut til å bli noe helt annet.

For de som ikke kjenner til historien, var slaget om Dunkirk (eller Dunkerque hvis du er fransk) et av de første slagene i andre verdenskrig. Allierte styrker fra England, Frankrike og Belgia var omringet av tyske fiender på alle kanter, og en massiv redningsaksjon tok sted for å frakte de allierte soldatene fra de franske strendene over til den engelske kysten. Hendelsen er på mange måter det motsatte av landingen på Normandie, men var likevel en vellykket operasjon, med tanke på hvor mange liv som ble reddet.

 

VOKSENT DRAMA

Dette blir altså Christopher Nolan, den virtuose fortelleren, med satte historiske rammer og antakeligvis et mer voksent (i mangel på bedre ord) drama enn man er vant til fra den kanten. Den som forventer en ny Saving Private Ryan (Spielberg, 1998) vil kanskje bli skuffet. Nolan understreker at dette ikke er en ren krigsfilm, men heller en overlevelsesfilm.

 

– Det er en av de store menneskeberetningene, og en av de mest spenningsfylte situasjonene jeg har noen gang har hørt om. Du har 400.000 menn – hele den britiske hæren – fanget på den franske stranda ved Dunkirk. Foran dem ligger havet, og bortenfor det er hjemmet, men det er umulig å komme til. Bak dem kommer fienden nærmere, og de må velge mellom utslettelse eller overgivelse. Jeg syns rett og slett det er noe av det mest intense jeg har hørt om. Historien rommer mye av det jeg alltid har vært interessert i å lage film om.

 

IMAX OG FILM

Bilderesultat for dunkirk movie

 

 

Nolan er en forkjemper for å skyte på film, noe som blir stadig mer uvanlig i dagens digitale verden. Dette plasserer ham i en liten gruppe med andre mesterregissører som Quentin Tarantino, Paul Thomas Anderson, Wes Anderson og Steven Spielberg. Han skyter også store deler av filmene sine på det storslåtte formatet IMAX, men aldri før i like stor grad som på Dunkirk. Mesterfotografen Hoyte van Hoytema (som vi ynder å kalle en norgesvenn siden han hadde foto på Svidd neger (2003) før han ble kjent) er ansvarlig for bildene på Dunkirk, slik han hadde på Nolans forrige film, Interstellar.

 – Dunkirk er en kulminasjon av alle mine erfaringer med IMAX opp gjennom årene. Hvordan man bruker formatet, og hvordan det kan hjelpe med å gi publikum en av de mest viscerale opplevelsene de kan få. Jeg har brukt mer IMAX her enn før. Jeg tror ingen har brukt det like mye som vi gjør her. Vi plasserte disse gigantiske kameraene inn i gamle jagerfly og fløy rundt, for å fange følelsen av å være midt i et luftangrep. Vi har prøvd å gjøre alt så ekte som mulig, og jeg tror ingen egentlig har prøvd å filme et slag i lufta slik vi gjør i denne filmen før. Og bildekvaliteten snakker for seg selv.

 

Og selv om historikere og leksikon-nerder kjenner historien godt, og du har fått et lite innblikk i hva du kan forvente i nettopp denne artikkelen, er ikke regissøren redd for at det på noen som helst måte skal ødelegge opplevelsen av å se filmen.

– Jeg tror de som kjenner til historien fra før, vil bli spesielt overrasket over hvor intens filmen er. Fortellerrytmen bygger seg opp, og historien og action-scenene er nådeløse. Jeg tror den enkle, brutale stilen, og hvor fort alt sammen går, og hvor mange ting man må prosessere i løpet av kort tid… det gir filmen en helt annen følelse enn det mine tidligere filmer har.


Kommentarer


FLERE NYHETER

Image from the movie ""
Anmeldelse

Logan Lucky

4 timer siden
Vel, så passet visst ikke pensjonisttilværelsen helt for Steven Soderbergh allikevel. Logan Lucky er hans første film som regissør siden Behind the...
Image from the movie "Thelma"
Anmeldelse

Thelma

1 dag siden
Det er ikke mange norske regissører som har samme evne som Joachim Trier til å røske tak i nakkehårene dine allerede i anslaget. Far og datter er på...
Nyheter

Her er kveldens Amandavinnere

2 dager siden
Alle fotos: Le LD Nguyen (Filmmagasinet-Haugesund)         Kongens nei ble kveldens mestvinnende med 8 priser i...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost