Arild Andresen trøster seg med at han kanskje er enklere å samarbeide med enn mannen bak Birdman og The Revenant.

Einar Aarvig

23. februar 2017

Kategori: Intervju

Se flere artikler

Etter at Arild Andresen ble Emmy-nominert for NRK-serien Gutta Boys, regisserte han to spillefilmer på halvannet år. Keeper’n til Liverpool (2010), og mer alvorlige Kompani Orheim (2012) var inderlige, overskuddspregede ungdomsdramaer som fikk en drøss nominasjoner og priser. Sørlendingen begynte å jobbe med Hjertestart i 2012, men episoderegi på tv-serier og to pappapermer satte den fargerike tredjefilmen på en liten pause. Det var en film han brant for:

Arild på settet i Colombia.

– Jeg tar aldri strategiske valg etter hva jeg tror blir lett å finansiere eller realisere, men ser etter prosjekter som tenner meg og representerer utfordringer jeg ikke har hatt tidligere.

MANUSKONKURRANSEVINNER

Hjertestart er historien om oljearbeideren Kjetil som tar med seg adoptivsønnen til fødelandet Colombia når kona dør. Manusideen av Jorge Camacho vant pitchekonkurransen under Kosmorama i 2012 og Arild, som med dette lager sitt tredje drama om familieforhold, ble koblet inn av produsentene, og har bidratt til manuset sammen med Hilde Jægtnes.

– Jeg følte umiddelbart at det kunne ligge en interessant film i dette stoffet, og at det lå tematiske og faglige problemstillinger der som virket pirrende og skremmende på meg – og da finnes det en energi å bygge videre på. Mye av filmen er satt i Jorges hjemby Bogotá, og han hadde et sterkt ønske om at filmen også skulle være et portrett av byen. Jeg ble umiddelbart fascinert og inspirert da jeg kom dit første gang.

UTENOM DET VANLIGE

Kristoffer Bech

Far og sønn spilles av Kristoffer Joner og syv år gamle Kristoffer Bech, på plakaten skinner også navnet til Marlon Moreno, en av Colombias største stjerner.

– Jeg tror det var Jorge som foreslo Marlon, som jeg reiste og traff på et flyplasshotell i L.A. Han var riktig fra første øyeblikk. Vi hadde egentlig ikke råd, men Marlon var så begeistret for manus og sin karakter at han solgte seg billig for å få det til. Det var til tider ganske absurd å oppleve hvordan hele folkemengder kom strømmende til når de oppdaget hvem som var ute og filmet.

Arild skryter av varmen til Moreno, kjemien han fikk med de to norske Kristofferne.

Hvor viktig er arbeidet med rollebesetning?

– Castingprosessen betyr for meg å gå på oppdagelsesferd i hvem karakterene kan være, og jeg finner alltid inspirasjon i å forestille meg filmen med ulike ansikter og egenskaper i rollene. Kristoffer Bech som spiller Daniel i filmen er bare syv år, en god del yngre enn aldersgrupper jeg har jobbet med før – dette var en av utfordringene som tiltrakk meg. Kristoffer er et talent helt utenom det vanlige, og jeg kan ikke forestille meg at vi kunne funnet noen bedre til rollen enn ham.

SKANDINAVIAS BESTE

Ordene strømmer når vi spør om den andre, mer erfarne Kristofferen:

– Kristoffer er jo et skuespillergeni! Da jeg møtte ham første gang var han bare 19, men hans talent og ambisjonsnivå var allerede svært tydelig. Det ble ikke til at vi jobbet sammen før mange år seinere, på Kompani Orheim, men det var et tett og intenst samarbeid som ga mersmak for oss begge, tror jeg. Da han kom på audition og blåste alle av banen, var det vel egentlig ingen vei tilbake. Kristoffer er så engasjert, dedikert, analytisk og intuitiv at jeg pleier å si at å jobbe med ham minst én gang burde være pensum for alle regissører. Etter mitt syn er han en av Skandinavias aller beste. Rammene for Hjertestart var jo annerledes enn på Kompani Orheim hvor vi stort sett var i Stavanger og Kristoffer kunne bo hjemme. Nå var vi på en lang reise sammen, og bodde vegg i vegg på et lite hotell med tynne vegger midt i tjukkeste Bogota. Det var en fantastisk opplevelse, og sannsynligvis min eneste sjanse i livet til å høre Kristoffer synge til oppvasken. Jeg tror jeg har mine ord i behold når jeg sier at for Kristoffer sin del var dette en nokså annerledes opplevelse enn da han dro til Canada for å skyte The Revenant med Inárritu. Jeg kan sikkert være krevende av og til, men etter å ha hørt Kristoffer legge ut om det opptaket, trøster jeg meg med at det fins vanskeligere regissører der ute, hehe.

Ja, hvordan samarbeidet dere?

– Kristoffer og jeg er begge veldig opptatt av forarbeidet, både med å definere karakterens indre og ytre egenskaper, og å diskutere hver enkelt scenes struktur og mening i detalj. I Bogotá er det vanvittig mye trafikk, så vi forsøkte så mye som mulig å sitte i samme bil til og fra filmsettet. Da fikk vi brukt all denne tiden i kø til noe nyttig.

NARCOS

Arild brukte sine egne opplevelser fra Bogota i filmen, lot for eksempel Joner bade i et tilsvarende svømmebasseng som ham selv på sin første reise. Byen har et vitalt tv- og teatermiljø og etter hvert ganske erfarne filmfolk.

– Vi filmet rett etter Doug Liman/ Tom Cruise-filmen Mena og delvis parallelt med Narcos sesong 2. Staben var vant til å jobbe lange dager, men også til relativt lange pauser. En veldig konkret utfordring for min del var å finne tilbake til tempo og rytme i opptaksdagen etter en times lunsj. Egentlig ble jeg vel aldri helt fortrolig med det. Men vi fant fort ut at lunsjen til disse folka ikke er noe man kødder med, de var ekstremt fleksible og velvillige på alle måter – bare vi ikke rørte matpausene!

ROADMOVIE

Regissøren nøler med å genrebestemme sin egen film.

– Men det ligger jo åpenbart elementer både av familiedrama og roadmovie i filmen, kanskje også psykologisk nærstudie av en far som sliter med å leve opp til egne og andres forventninger om hvordan man takler en rolle og forpliktelse de fleste knytter et sett med konvensjonelt og etisk funderte krav til. Reiseskildringens motiv med å se seg selv og sin verden tydeligere ved å skifte ut alle kjente parametere rundt seg er også til stede i filmen.

– Hva er planen nå? Mer familiedrama?

– Jeg skal i gang med å regissere et par episoder av en ny dramaserie som heter Hjemmebane. Vi går i opptak to uker etter premieren på Hjertestart, så jeg rekker nok verken å juble over suksess eller deppe over det motsatte. Nå skal vi snart hver vår vei, Hjertestart og jeg, og det er nok best for begge.


Kommentarer


FLERE NYHETER

Intervju

Guilty Pleasure: Gaute Grøtta Grav

2 dager siden
    Hei Gaute!  Har du noen filmfavoritt fra landbrukets verden?  Jeg burde kanskje si Heldiggrisen Babe, hehe. Jeg synes...
Image from the movie "Snømannen"
Anmeldelse

Snømannen

1 uke siden
Tomas Alfredson har aldri laget en dårlig eller likegyldig film og er en regissør med velutviklet blikk for bildekomposisjoner, farger og ørsmå...
Image from the movie ""
Anmeldelse

Tom of Finland

2 uker siden
Noe av det flotte med Tom of Finland er hvordan hovedpersonen fremstilles som både grisete og glad-pervertert, i den grad filmskaperne har forsøkt å...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost