Love and Death

Hadde gjort seg bedre som film.

Love and Death er basert på den sanne historien om husmoren Candace «Candy» Montgomery som ble anklaget for å drepe venninnen sin, Betty Gore, i Texas i 1980. Betty Gore var kona til mannen Candy hadde en utenomekteskapelig affære med og ble brutalt myrdet med øks.

I Love and Death blir Candy spilt av Elizabeth Olsen, mens Betty blir spilt av Lily Rabe. Love and Death forteller historien om den utenomekteskapelige affæren, øksedrapet og hvordan det var å være en amerikansk husmor i Texas på åttitallet.

Jeg måtte gå mange runder med meg selv for å bestemme meg om jeg faktisk skulle se alle syv episodene. Etter tre episoder tenkte jeg at nok var nok og noen ganger er det ikke verdt å se ferdig hele sesongen. Love and Death er utrolig langdrygt og selv etter tre episoder, hvor hver av dem er en hel time lange, har det skjedd ekstremt lite og jeg sitter igjen med opplevelsen av at det er tre timer jeg fint kunne brukt på noe annet.

Elizabeth Olsen som Candace «Candy» Montgomery.

Skuespillerprestasjonene i serien er riktignok gode og Olsen er troverdig som potensiell øksemorder, men det er ikke nok. Det er ikke en dårlig laget serie, og jeg er veldig overrasket over at HBO lager noe som er så vanvittig seigt og til tider kjedelig. Det er brukt altfor mye tid på å bygge opp historien og når episodene er så lange som de er, så er ikke det en bra ting. Det er mye mulig at andre ser dette på en annen måte og liker serier som bruker lang tid på dette, men det gjør ikke jeg. Det går altfor treigt. Er det nødvendig å bruke så mye tid på dette egentlig? Og dette kommer fra en som ser The Sopranos én gang i året som fast tradisjon.

True-crime har blitt gjort bedre før og HBO har laget bedre true crime enn dette før. De har laget The Jinx, som handler om livet til Robert Durst, en mann som var mistenkt for å ha drept sin første kone, hans kvinnelige nabo og en av hans venninner. The Jinx har riktignok en mer dokumentarisk vinkling, men serien viser hvordan det kan gjøres. HBO har også laget I`ll Be Gone In The Dark, som baserer seg på boka til Michelle McNamara og hennes jakt for å finne den beryktede seriemorderen ved navnet The Golden State Killer. McNamara døde dessverre før boken ble helt ferdig og boka ble derfor ferdigstilt av hennes enkemann Patton Oswalt.

The Golden State Killer ble dømt i 2018, etter at McNamara hadde gått bort. Disse to seriene er eksempler på hvordan man kan lage god true crime som ikke bruker en evighet på å etablere en historie. Vi har også The Act, som er samme type serie som Love and Death, og som er basert på den sanne historien Gypsy Rose Blanchard og hennes forhold til sin mor som lider av Munchausen by proxy. The Act er en veldig god serie som jeg absolutt anbefaler.

Lily Rabe og Jesse Plemons som Betty og Allan Gore.

Love and Death hadde gjort seg mye bedre som en film, eller rett og slett kortere episoder. Episodene er altfor lange og det blir kjedelig. Har du noen gang vært i et jobbmøte eller annen type møte og tenkt «dette møtet kunne vært en e-post»? Det er akkurat det jeg tenker om denne serien. Den hadde blitt bedre om den var i et annet format. Historien om Candy Montgomery har også blitt laget tidligere, med Jessica Biel i hovedrollen som Candy. En positiv ting med denne serien er at den har fokuset sitt på en kvinnelig morder. Det er sjelden man ser det i serier, da det gjerne er overvekt av menn som blir portrettert. Jeg skal ikke spekulere i grunnene til at dette er en greie, da jeg gjerne vil ha en verden uten drapsmenn og drapskvinner. Det er også litt forfriskende å se denne typen tematikk fra et kvinnelig perspektiv. Det har blitt gjort før med stor suksess. Derfor er det også skuffende at serien er så innmari seig, fordi jeg ville virkelig like den fordi jeg liker premisset og er glad i true crime.

Det er veldig tydelig at dette ikke er for meg, men om du er en av de som liker mye historieoppbygging og langdryge seige serier så passer denne perfekt.

Love and Death
2