Wild Rose

Storbritannia 2019
Regi: Tom Harper
Med: Jessie Buckley, Julie Walters, Sophie Okonedo, Craig Parkinson
Genre: Drama/Musikkfilm
Premiere: 11. oktober

Hovedrolleinnehaver Jessie Buckley, som du muligens kjenner fra tv-serier som Fargo og Chernobyl, har bare gjort en spillefilm tidligere – psykothrilleren Beast (2017).  Hun har allerede rukket å bli 29 år og det er ikke et sekund for tidlig at hun med Wild Rose ser ut til å få sitt store gjennombrudd.

Buckley leverer nemlig en kraftprestasjon som den skotske småbarnsmoren Rose-Lynn Harlan som drømmer om å bli countrystjerne i Nashville. Rose bor i en forstad i Glasgow, har en turbulent fortid og to barn med en fyr som har stukket av. Hun er mildt sagt elendig til å ta ansvar for sitt eget og sine barns liv og må ha hjelp av moren sin til alt.

Når Rose slipper ut etter et fengselsopphold for småkriminalitet, bærer det rett tilbake til gamle uvaner og dyrking av en drøm som moren hennes (ypperlig spilt av erfarne Julie Walters) mener er livsfjern tullball: å reise til USA for å bli en anerkjent countrysanger. Vokser man opp i arbeiderklasse-Glasgow bør man kjenne sin plass, liksom. Men Rose har en gullstemme og en fandenivoldsk innstilling og er fast bestemt på å lykkes, koste hva det koste vil.

Wild Rose oser av kvalitet i alle ledd. Jessie Buckleys sanseløs sterke og emosjonelt involverende rolletolkning støttes opp av solide prestasjoner i samtlige øvrige roller. Musikken gir en deilig Nashville-vib med en europeisk touch og vil verve flere fans til en countrysjanger som i utgangspunktet er beheftet med cheesy tekster, primitive melodier og sukret produksjon med en i overkant glatt sound. Filmen har dessuten et nydelig foto som fanger opp stemningen i miljøskildringen og ånden i historien på en utmerket måte. Filmen rundes av på en litt for forutsigbar og pyntelig måte, uten at det ødelegger helhetsinntrykket i nevneverdig grad. Wild Rose er et jordnært og ekstremt vellaget drama som sniker seg inn i hodet ditt og blir der.

Trailer