Thea Hvistendahl skulle egentlig bare lage en Karpe Diem-musikkvideo. Nå setter Adjø Montebello rekorder.

Le LD Nguyen

4. desember 2017

Kategori: Intervju

Se flere artikler

Vi tar en kjapp prat med regissøren av Karpe Diems konsertfilm Adjø Montebello, som har premiere torsdag 7. desember og går kun i fire dager.

Thea Hvistendahl (Foto: Andreas Bjørseth)

 

Du bør med andre ord kjenne din besøkelsestid hvis du vil få med deg denne opplevelsen på stort lerret og med fet lyd.

Siden november 2015 har Karpe Diem sluppet sju låter og sju musikkvideoer som sammen utgjør gruppas femte album «Heisann Montebello». Dette gedigne prosjektet har resultert i blant annet Spellemann for Årets album og Årets urban for plata, i tillegg til Årets låt for “Lett å være rebell i kjellerleiligheten din”. Filmskaper Thea Hvistendahl har de senere årene slått seg opp som et av de største talentene innen norsk film, og ble Spellemannsprisnominert for musikkvideoen ”Den Islamske Elefanten”. Hun har også fått gleden av å regissere filmen fra de tre utsolgte kveldene i Oslo Spektrum. Og nå som prosjektet er ved veis ende, skiftes «Heisann» ut med «Adjø» – altså Adjø Montebello.

 

– Siden jeg oppdaget Mulholland Drive en gang på ungdomsskolen har jeg vært veldig interessert i film, forteller Thea Hvistendahl til Filmmagasinet.

 

– Men jeg visste ikke helt hvordan man kunne jobbe med det, da jeg ikke kjente noen som var i bransjen og ikke tenkte tanken på at det kunne være en karriere. Men da jeg var 20 og studerte historie, fikk jeg det som en åpenbaring at jeg selvfølgelig kan bli regissør, og siden da har jeg prøvd på det.

 

 

 – Hvordan startet Adjø Montebello-prosjektet?

– Jeg har laget en og en halv musikkvideo for dem som en del av «Heisann Montebello» og da de skulle avslutte det hele med en film ble det naturlig å fortsette på det vi allerede hadde bygget opp. Og jeg var tydelig på at jeg ikke var interessert i å lage en klassisk konsertfilm med intervjuer backstage, osv. Det føltes verken ut som meg eller dem.

 

 

 

 – Hvordan samarbeidet du med Karpe Diem underveis?

– Vi samarbeidet veldig tett om alt egentlig, så det føles både veldig meg og veldig dem, selvom det var viktig for meg at dette skulle være en Karpe film på så mange plan som mulig.

 

 

 

 

 – Planla du en form for dramaturgi før filmingen, eller var det mer «go with the flow»?

– Vi planla alt ned til den minste detalj.

 

 

 

 – Hva slags forhold har du til bydelen Montebello og sketsjene til Trond Kirkvaag og Otto Jespersen?

 

– Hehe, ikke så mye forhold til sketsjene, men jeg husker egentlig best at det var på Montebello t-banen skiftet strøm fra ledninger i lufta til bakken.

 

 

 

 – Karpe Diems ambisiøse Heisann Montebello-prosjekt har bestått i både ny plate, musikkvideoer, konserter og diverse priser – hva er dine personlige høydepunkter?

–  Da de slapp tre låter med musikkvideoer på en gang. Det var rått. Og konsertene var vel hovedhøydepunktet. Så fett det var! Også selvfølgelig mine filmer med dem.

 

 

 


Kommentarer


FLERE NYHETER

Anmeldelse

Wildling

4 dager siden
  Anmeldt av Mads Kvalvaag Halvorsen.  Tyske Fritz Böhm har en CV proppfull av ulike filmerfaringer. Han har for eksempel klippet, skrevet...
Anmeldelse

A Ciambra

2 uker siden
Hoi, dette var både bra og mektig. I en frittstående oppfølger til flyktningedramaet Middelhavet følger regissør Jonas Carpignano den fjortenårige...
Anmeldelse

Skyggen fra treet

3 uker siden
Hat avler hat. Også på Island. Skyggen fra treet handler i hovedsak om en uheldig familie og deres destruktive forhold til resten av verden. Det...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost