I en filmverden som stadig blir mer strømlinjeformet, finnes en særegen stemme fra Texas. Vi snakker om Wes Anderson, som er aktuell med Moonrise Kingdom.

Einar Aarvig

5. juni 2012

Kategori: Intervju

Se flere artikler

«Jeg finner det uendelig mye mer tiltrekkende med folk som mislykkes enn de som har suksess. Suksess er en kjedelig sak, og kompleksiteten i et realt feiltrinn fascinerer meg.», sa Wes Anderson til FilmMagasinet da vi traff ham under filmfestivalen i Berlin i februar 2005. Anledningen var ensemble-eventyrer-samlivs-actiondramaet Livet under vann med Steve Zissou. Tiden flyr!

 

Les anmeldelsen av Moonrise Kingdom!

 

AUTEUR

 

 Anderson kan kanskje kalles en auteur – en filmskaper med noe på hjertet. En som selv har kontroll over det filmatiske verket han leverer. Ensomhet, fremmedgjorthet og utilpasshet går igjen i alle Andersons filmer. I debuten Bottle Rocket (1996) traff vi på brødrene Luke og Owen Wilson som amatør-ranere et stykke ut på siden for storsamfunnet. Som i sin senere filmografi skrev Anderson manuset selv, riktignok med god hjelp fra Wilson-storebror Owen. Sistnevnte var også medforfatter på Rushmore fra 1998, highschoolfilmen om femtenårige Max (Jason Schwarzmans aller første rolle) som er elendig på skolen, men melder seg inn i alle dens svært ulike foreninger.

 

OSCAR MEG HER OG OSCAR MEG DER

 

The Royal Tenenbaums fra 2001 var et drama om en dårlig fungerende familie med voksne barn. Karrierene til vidunder-ungene i søskenflokken har gått i stå, og stemningen er ikke helt god. Stjernefaktoren i filmen var det imidlertid ingenting å si på, her gjør folk som de tidligere nevnte Wilsonbrødrene, Gwyneth Paltrow, Ben Stiller, Gene Hackman, Anjelica Houston, Danny Glover og Alec Baldwin alle minneverdige mennesker ut av sine rollefigurer. For ikke å glemme Bill Murray, som nok kan takke Anderson for sitt kvantesprang i karrieren med Lost in Translation. Det var nemlig han som overtalte venninnen Sofia Coppola til å bruke Murray i filmen som ga den aldrende skuespilleren sin hittil eneste Oscar-nominasjon. I 2005 kom tidligere nevnte Livet under vann med Steve Zissou, nok en gang med Murray i tittelrollen, og to år senere fulgte Anderson opp med «reise rundt med tog i India for å finne seg selv»- dramaet Darjeeling Limited. En film om bagasje, ble den kalt. Og ikke bare på grunn av de fjollete Louis Vuttonkoffertene Owen Wilson, Jason Schwarzmann og Adrien Brody sleper rundt på.

 

I 2009 gjorde Anderson sin eneste animasjonsfilm med Roald Dahl-adaptasjonen Den fantastiske Mikkel Rev, som hanket inn en oscarnominasjon for beste animasjon.

 

ATTER ET STJERNELAG

 

Siden har det vært stille, men på årets Cannes-festival hadde Moonrise Kingdom verdenspremiere. Den tar oss med til en øy på den nordøstamerikanske kysten, året er 1965. To tolvåringer faller for hverandre og stikker av, og de voksne setter i gang en storstilt leteaksjon. Og atter en gang har Anderson trommet sammen det filmjournalister liker å kalle et stjernelag: Her er Bruce Willis, Edward Norton, Frances McDormand, Tilda Swinton og gjengangerne Bill Murray og Jason Schwarzman. Anderson er uvanlig opptatt av riktig rollebesetning og har alltid bestemte folk i hodet for de ulike karakterene når han skriver manus, gjerne folk han kjenner godt personlig.

 

Vi spoler tilbake til Hyatt-hotellet på Potsdamer Platz i 2005:

 

– Jeg skriver alltid roller for folk jeg kjenner, eller skuespillere jeg har lyst til å jobbe med. Det gjelder å sette sammen en gjeng jeg tror blir venner med hverandre og som får en kjemi som blir synlig for publikum. Samtidig har vi det alltid hyggelig på settet.

 

TAUS FILMSKAPER?

 

 

 I et omfattende presseskriv vi fikk av filmens norske distributør, har regissøren selv, i motsetning til sine mange stjerner, valgt å ikke uttale seg. Når man tråler nettet kan det virke som om han ikke snakker om filmen i det hele tatt. Den taler vel sitt eget språk. Men lovordene om filmskaperen er mange, både som personinstruktør og manusforfatter. Vi gir ordet til noen av de involverte:

Tilda Swinton: Med Moonrise Kingdom har Wes skapt en nydelig utført verden, et univers som gir deg frysninger i kinosalen.

 

Bill Murray: Det er et utmerket manus. Det strømmer elektrisitet gjennom det.

 

Stikkord sånn ellers: Speidern, forseggjorte settdekorasjoner, brevveksling, en nidkjær småbysheriff, lynnedslag, utroskap, skarp musikalsk sans og selvfølgelig ung og altoppslukende kjærlighet. I et drømmende og fargerikt filmspråk som etter traileren å dømme står i gjeld til forbildet: den italienske mesterregissøren Fedrico Fellini. Som Anderson fortalte oss: – Jeg føler et slektskap med hvordan Fellini bygde opp verdener. Poenget er å skape og fortelle en historie på en unik og personlig måte. Men alt er basert på mine egne erfaringer, og sånn sett er det hele ganske realistisk også.

 

LES OGSÅ:

 

Stjernemagneten Wes Anderson

 

Foxy Clooney

 

En kikk på Jim Jarmusch


Kommentarer


FLERE NYHETER

Anmeldelse

Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai

4 dager siden
Og årets mest kronglete tittel går til et rimelig platt A4-romantisk drama, som dessverre speiler lite av den oppfinnsomme «quirken» man finner i...
Anmeldelse

Ordets makt

3 uker siden
En arrogant, ensom og misantropisk foreleser med antydning til alkoholproblemer og rasisme fornærmer en fersk kvinnelig student med arabisk bakgrunn. For...
Anmeldelse

I Feel Pretty

3 uker siden
Anmeldt av Mads Kvalvaag Halvorsen En dag faller Renee Bennett av spinningsykkelen og slår hodet. Hun våkner opp overbevist om at hun er både...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost