Fra en pornoskuespillers reisning og fall via religiøse lignelser til en iskald kjærlighetshistorie i femtitallets London i The Phantom Thread.

Einar Aarvig

8. april 2018

Kategori: Intervju

Se flere artikler

PORNOPENIS

En episk historie om en fyr med stor penis ble gjennombruddet. Jada, Paul Thomas Anderson hadde laget store og små filmer tidligere, men det var Boogie Nights fra 1997 som fikk den da 27-årige regissøren/produsenten/manusforfatteren på radaren til et internasjonalt publikum. Historien om en mannlig pornoskuespillers reisning og fall etablerte Mark Wahlberg som filmstjerne og børstet støv av tilårskomne Burt Reynolds.

Image result for boogie nights

Burt Reynolds og Mark Wahlberg i Boogie Nights, 1997)

Reynolds klarte riktignok ikke å forvalte den gjenerobrete suksessen på samme måte som John Travolta hadde gjort etter å ha fått en Quentin Tarantino-regissert renessanse med Pulp Fiction tre år tidligere. De to regissørene er for øvrig gode kompiser.

 

CRUISE OG SANDLER

Anderson, som vokste opp i en showbiz-familie, var snar med å følge opp. De sammenvevde Los Angeles-skjebnene i Magnolia fra det formidable filmåret 1999 ga ham en oscarnominasjon for beste manus, og til Tom Cruise for beste birolle. Og kanskje er det nettopp innsatsen til Cruise, der han brautet langhåra og alfahannete rundt på en scene, filmen huskes best for i dag. Det var uansett en ny type rolle i en ny type film for skuespillerkjekkasen.

Image result for tom cruise magnolia

Tom Cruise som “inspirerende” fyr i Magnolia (1999)

Adam Sandler fikk enda mer av samme behandling i Punch Drunk Love fra 2002, en film om sammenbrudd og galskap. Hæ, var dette tullebukken og gladgutten fra Bryllupssangeren og Little Nicky, liksom?

 

LA DET BLØ

Image result for there will be blood

Blod og olje i There will be blood (2007)

Det var åpenbart at PT Anderson, som han gjerne omtales, var i en posisjon der han kunne gjøre hvilke filmer han ville, og at det bare var å velge og vrake blant verdens fremste skuespillere. Og en ønskedrøm gikk i oppfyllelse med There Will Be Blood (2007), der han lot den svært selektive britiske skuespilleren Daniel Day-Lewis gestalte den suksessivt kjipere oljeeventyreren Daniel Plainview i en høystemt og monoton-fengende lignelse om ondskap, griskhet, religion og fremveksten av det moderne USA. Filmen fikk åtte oscarnominasjoner, Day-Lewis vant for beste mannlige hovedrolle.

 

MESTER ANDERSON

Image result for the master

Joaquin Phoenix i The Master (2012)

 

Siden fulgte to filmer med Joaquin Phoenix; storverket The Master fra 2012 lar seg vanskelig beskrive, men regnes av både artikkelforfatteren og filmskaperen som hans beste. Thomas Pynchon-filmatiseringen Inherent Vice fra 2014 var, i hvert fall tilsynelatende, mer nedpå. Se den gjerne sammen med Cohen-brødrenes The Big Lebowski (1997), den står i en viss gjeld.

 

Nå handler det selvsagt om The Phantom Thread, Andersons andre samarbeid med Daniel Day-Lewis. Vi skal til femtitallets London, der vi møter Day-Lewis (som vokste opp i byen) som en fasjonabel kvinnebedårer av en moteskaper, som like fullt er forknytt og lite sosial. Historien tar mørke veier, og både regissør og hovedrolleinnehaver har slitt med depresjon i etterkant av innspillingen. Vi lurer selvsagt på om filmskaperen ser mye av denne tilbaketrukne moteskaperen i seg selv:

Image result for phantom thread

 – Jeg er kanskje ikke håndverker helt på samme måte. Og det er alltid vrient med filmer om sånne kunstnertyper, øyeblikkene man får inspirasjon er så corny. Jeg ville lage film om en som var oppslukt av seg selv.

 

KONTROLLERT GLAMOUR

Image result for phantom thread

Først vurderte Anderson å gjøre hovedpersonen til lege.

 – Men det virket lurt å gå for klesdesigner. Det får oss inn i glamorøs og kontrollert verden. Jeg innser jo at det er en del likheter mellom moteskapere og regissører. Begge produserer ting folk betaler kalde, harde kontanter for å oppleve. De sier de skaper det for sin egen skyld, men de gjør vel egentlig ikke det.

 

For første gang i spillefilmkarrieren, valgte Paul Thomas Anderson å stå for kameraarbeidet selv. Han hadde fått foto-selvtillit etter å ha filmet musikkvideoer for band som Radiohead.

 

 –  Det føltes overkommelig, særlig fordi handlingen hovedsakelig foregår innendørs, i vaskeekte gregorianske bolighus. Det var en god følelse, virkelig god følelse. Jeg likte å jobbe i avgrensede rom, det er liksom ikke så mange steder du kan ta kameraet til. Vi prøvde og feilet og plutselig føltes det riktig. Kostymene og de tette lokalene med lite lys gjorde filmens look naturlig.

 

KLASSE

Image result for phantom thread

Innspillingen av There Will Be Blood foregikk i USA, London-baserte Day-Lewis måtte reise til Texas. Med The Phantom Thread var det Anderson som dro til London, men først fikk han et lynkurs i britiske forhold.

 – For det første snakker jeg ikke engelsk, jeg snakker amerikansk, og det bød på utfordringer da jeg skrev manus. Og Daniel var utrolig hjelpsom og tålmodig da han forklarte det engelske klassesystemet. Det var ganske fremmed for meg som amerikaner. Ingenting er tilfeldig med måten Daniel jobber på. Vi kastet ball med manuset i et år før vi begynte å filme. Vi var tett på hverandre, visste hva vi ville med historien. Under innspillingen var det ikke mye dialog, ikke mye tenking. Vi tilpasset oss øyeblikkene begge to, etter grundige forberedelser.


Kommentarer


FLERE NYHETER

Anmeldelse

Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai

5 dager siden
Og årets mest kronglete tittel går til et rimelig platt A4-romantisk drama, som dessverre speiler lite av den oppfinnsomme «quirken» man finner i...
Anmeldelse

Ordets makt

3 uker siden
En arrogant, ensom og misantropisk foreleser med antydning til alkoholproblemer og rasisme fornærmer en fersk kvinnelig student med arabisk bakgrunn. For...
Anmeldelse

I Feel Pretty

3 uker siden
Anmeldt av Mads Kvalvaag Halvorsen En dag faller Renee Bennett av spinningsykkelen og slår hodet. Hun våkner opp overbevist om at hun er både...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost