Historien om Tommy Wiseau og hans legendariske filmflopp The Room er så over toppen at man har vanskelig for å tro at den faktisk er sant. Nå har James Franco laget film om det hele.

Le LD Nguyen

2. januar 2018

Kategori: Intervju

Se flere artikler

James Franco er kjent for å være en uredd fyr som ikke kvier seg for å kaste seg ut i ukonvensjonelle prosjekter, sånn sett er var det passende at det er han som nå har laget en film basert på Tommy Wiseaus eskapader.

 

Wiseau kom ingensteds fra, lite er kjent om hans bakgrunn. I 2003 slapp han The Room på kino i hjemlandet USA – en film som han produserte med egne midler og hadde manus og regi på, samtidig som han spilte hovedrollen. Et tvers igjennom amatørmessig prosjekt med begredelig resultat, faktisk veldig mye verre enn vår egen Aune Sands Dis. Wiseaus filmcrew og medskuespillere ble drevet til vanvidd i løpet av innspillingen. På toppen av det hele kostet The Room rundt 6 millioner dollar å lage; et anselig beløp til å være en uavhengig produksjon. Hvor fikk Wiseau pengene fra? Ingen som vet. Filmen fikk bare en håndfull forestillinger på kino og tapte penger så det suste, men har i ettertid gått i pluss takket være kultilmstatus med dertilhørende videosalg og spesialvisninger på filmklubber over hele verden.

 

 

GALERE ENN ED WOOD

Dramakomedien The Disaster Artist, som har premiere i romjulen, er James Francos film om Tommy Wiseau og hans kompanjong Greg Sestero, basert på en bok skrevet av sistnevnte. Filmen er tippet å gjøre seg gjeldende når Oscar-statuettene skal deles ut i begynnelsen av 2018. James Franco har regi og spiller rollen som Wiseau, mens lillebror Dave Fanco skal portrettere Greg Sestero.

 

– Jeg var ikke en av de som gikk å så The Room på kino, selv om den gikk i flere år på lokale kinoer i Los Angeles, avslører James Franco.

– Men jeg hadde sett det svære skiltet med ansiktet hans langs veien, som hadde et telefonnummer på seg. Det var utrolig mystisk, for den så ikke ut som filmpromotering i det hele tatt. Hvilken filmplakat har et telefonnummer på seg?

 

Det som virkelig trakk Francos oppmerksomhet og gjorde at han på et tidspunkt bestemte seg for å lage film om Wiseau, var Greg Sesteros bok «The Disaster Artist: My Life Inside The Room, The Greatest Bad Movie Ever Made».

 

– Jeg forsøkte umiddelbart å få kloa i filmrettighetene, for jeg er dypt fascinert av Hollywood-historier. Og denne er ulik alle andre, for den er helt sinnsyk. På overflaten er det som en moderne Ed Wood-historie, men Tommy var galere enn Ed. Det Tommy gjorde var utrolig upraktisk, som for eksempel å skyte på både digital HD og 35 mm-film side om side, og å bruke åtte måneder på å filme på parkeringsplassen til et filmutstyr-utleiested.

 – Hvordan var det å møte Tommy for første gang?

 

– Jeg møtte han ikke i virkeligheten før vi var godt i gang med filmingen. Jeg snakket kun med han på telefon tidligere, for å få rettighetene til filmen på plass. Jeg hadde inntrykket av at hvis han ikke likte det han hørte, ville han miste interessen fullstendig. Jeg ville derfor ikke nevne at jeg hadde intensjoner om å spille ham selv, og få min bror Dave til å spille Greg Sestero. Tommy spurte selvsagt umiddelbart om hvem som skulle spille han, og foreslo Johnny Depp. Da måtte jeg le og forklare at Depp mest sannsynlig ikke vil være tilgjengelig for prosjektet. Greg foreslo heldigvis at jeg skulle spille Tommy.

 

 

WISEAU VS. «WISEAU»

Selv om Tommy Wiseau ikke var tilstede under mesteparten av produksjonen, var det en veldig viktig hake i kontrakten; at han skulle få en cameo i The Disaster Artist, hvor han skulle spille mot James Franco… mens Franco spiller ham!

 

– Det var åpenbart absurd å gjøre det på denne måten, men det var altså det Tommy insisterte på. Han dukker opp på settet, og det er første gangen jeg møter ham. Vi hadde skrevet en lett scene, og tenkte at den uansett skulle ende opp med å bli kuttet fra filmen. I scenen kommer han opp til meg på en fest, med håret i hestehale og en falsk bart. Han forsøkte på sitt beste å skjule hvem han var, men det var svært liten tvil om at det var Tommy som stod der. Så stod vi der alle sammen og gjennomførte denne crazy scenen, uten å egentlig forstå hva han holdt på med. Men han var faktisk veldig hyggelig å jobbe med, og sjarmerte hele crewet den dagen.

 – Hvordan fant du veien inn i karakteren? Var det noe spesielt du gjorde for å «fange» Tommy?

– Greg Sestero, som har kjent Tommy i mange år, var en viktig ressurs. Han fortalte meg alt jeg ønsket å vite – selv ting som ikke finnes i boken. Greg delte også lydopptak av Tommy, som ble det mest verdifulle materialet jeg jobbet med i forberedelsene.

– Tommy hadde en merkelig vane med å ta opp hver eneste telefonsamtale han hadde – noe du også ser hans karakter gjøre i The Room. Han kjørte også rundt i Los Angeles og fanget «tankene sine på tape». De var private øyeblikk, men Tommy visste at jeg hadde dem. På denne måten fanget jeg opp stemmen, talemønsteret, ambisjonene, ensomheten – ja, helt utrolige ting. Det hjalp meg å forstå at Tommy er en som drømmer stort, og jeg respekterer ham dypt for å ha fullført filmen sin på helt egne premisser. Fordi hundretusenvis, om ikke millioner, av mennesker reiser med lignende ambisjoner til Los Angeles, og kommer ingen vei.

– På den andre siden var ikke Tommy god til å samarbeide i en setting som krever samarbeidsevne. En ironisk tvist her er at selv om han var utrolig vanskelig, og gjorde noen ekstremt dårlige kunstneriske valg, så endte han jo opp med å få realisert The Room, som er en suksess i seg selv. Folk ser fremdeles filmen, flere år etter den ble laget. Han er grenseløst fascinerende.

 – Tok du deg noen kreative friheter, eller er dette et slikt tilfelle hvor virkeligheten overgår all fiksjon?

 

– Vi gjorde ingen store forandringer, men det var enkelte ting vi valgte å styre unna, rett og slett fordi publikum muligens ikke kom til å kjøpe det. Men vi behøvde ikke legge til noe særlig ekstra. Vi ble alltid guidet av kilden: Tommy.


Kommentarer


FLERE NYHETER

Anmeldelse

Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai

4 dager siden
Og årets mest kronglete tittel går til et rimelig platt A4-romantisk drama, som dessverre speiler lite av den oppfinnsomme «quirken» man finner i...
Anmeldelse

Ordets makt

3 uker siden
En arrogant, ensom og misantropisk foreleser med antydning til alkoholproblemer og rasisme fornærmer en fersk kvinnelig student med arabisk bakgrunn. For...
Anmeldelse

I Feel Pretty

3 uker siden
Anmeldt av Mads Kvalvaag Halvorsen En dag faller Renee Bennett av spinningsykkelen og slår hodet. Hun våkner opp overbevist om at hun er både...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost