Christian Gray står kinoklar til å ta imot lystne husmødre i Fifty Shades of Grey. På tide med litt ris på rumpa, dask på dusken og kinky kultsnusk i pirrende grånyanser. For hele familien.

Johanne Svendsen Rognlien

14. februar 2015

Kategori: Kultfilm

Se flere artikler

Kultklassikeren

THE SLAVE

Italia – 1969. Regi: Pasquale Festa Campanile.

Med: Rosanna Schiaffino, Haydee Politoff, Romolo Valli & Gabriele Tinti.

 

FM - Kult - Kinky - The Slave-cover2 

 

«She had everything, except the bondage and humiliation she craved».

 

Spennende å oppdage nye godbiter! Det er lett å tro at hver bidige film for lengst er oppdaget og sluppet på hjemmekino, men det dukker stadig opp overraskelser. The Slave er en desto større overraskelse med tanke på talentene som var involvert. I sin tid var dette ansett som et prestisjeprosjekt i Italia: Produsert av Alfredo Bini, som hadde finansiert flere av Pasolinis filmer, med et manus av Tullio Pielli og Brunello Rondi, som bl.a. hadde skrevet Fellinis La Dolce Vita og 8 ½. Historien var dessuten basert på den skandaløse romanen av Renato Ghiotti, en mye omtalt bestselger i hjemlandet. The Slave ble allikevel ingen suksess, floppet på italienske kinoer, og forsvant etter noen uker. Den ble aldri dubbet til engelsk for det internasjonale markedet, og ikke engang sluppet på video i hjemlandet. The Slave ble for aller første gang sluppet på DVD og Blu-ray sent i fjor, fra alltid pålitelige Mondo Macabro. En elegant, kinky godbit om masochisme og maktspill, som aldri går de veiene vi forventer.

 

 

 

 

26-åringen Silvia (Haydee Politoff) har alle materielle goder, men er fortsatt utilfreds, understimulert og frustrert. Etter at ektemannen hopper på første Pan Am-fly for en lengre forretningsreise til Tokyo, drar Silvia rett til et digert chateau i utkanten av Roma. Her har hun tatt seg en ekstrajobb som sekretær for den velstående filmstjernen og jet set-fotomodellen Margaret Melvin (Rosannna Schiaffino). Under taxituren til villaen dagdrømmer Silvia seg inn i Fellini-aktige S/M-fantasier i sakte film, der amasoner med rare frisyrer og skinnstøvler lenker henne opp i en psykedelisk ørken – mens en overvektig gimp med krokhånd klipper av henne undertøyet. Deretter blir Silvia pisket av en toppløs dominatrix, mens det fabelaktige musikksporet av mesteren Piero Piccioni går berserk med The Doors-orgel og «La la la»-sang. Litt av en åpning! Tilbake i virkeligheten møter Silvia sin arbeidsgiver Margaret, en lunefull skjønnhet med veldig italiensk temperament, som liker å dominere og omgir seg med lydige kvinner. Hun forteller at stillingen innebærer å følge ordre uten å stille spørsmål. Margaret trenger noen som takler hennes frekke og frilynte vesen, som kjenner sin plass. Renslighet en selvfølge. Jobbintervjuet innebærer litt stripping og mye flørting, noe som gir oss et klart hint om hva som kommer til å skje her. Silvia må bade med «herskerinnen» sin, og utstyres med metallhalsbånd. Første kvelden: putekrig. Dag to: leksjoner i rising. Dag tre: Silvia blir dekket i gips, og må stille opp som naken statue under en av Margarets sositetsfester.

 

 

 

Jobben reduserer Silvia til en slave, noe som passer hennes masochistiske tendenser helt perfekt. Margaret lever et dekadent jet set-liv, mens hun utnytter sjåføren sin seksuelt, har en jevn parade av elskere og bokstavelig talt bader i penger. Hun har også en mekanisk, hvit hest i naturlig størrelse stående stuen, noe som inspirerer flere av Silvias syrete, surrealistiske sex-fantasier. Siden Silvia liker avstraffelse og dominans oppfører hun seg stadig «ulydig» for å få en reaksjon av Margaret, og spillet som utvikler seg mellom dem blir stadig sykere. The Slave ender allikevel ikke der vi tror; og selv om Silvia åpenbart bærer på et lesbisk begjær for sjefen sin, er Margaret bare interessert i menn. Mesteparten av snusket utspiller seg i Silvias kaleidoskopiske LSD-dagdrømmer, der hun fantaserer at hun blir servert på fat under en romersk orgie, mens Margaret spiser henne opp. To sexscener måtte klippes ned litt før filmen slapp igjennom den italienske sensuren med streng attenårsgrense. Men sett i dag er det lite å heve øyenbryn over her. The Slave er langt fra så sleazy som forventet; en sofistikert produksjon med stilig popart-design, cool musikk og veldig stødig kameraføring. En kul oppdagelse! Dette er Mondo Macabros aller første Blu-ray-utgivelse, som kan kjøpes fra www.amazon.com (OBS: bare tilgjengelig på sone A). Originaltittelen er: Scacco alla regina. Også kjent som: Check to the Queen. Se samtidig: Venus in Furs (1969), Blind Beast (1969) og Historie d’O (1975).

 

 

 

 

Potensiell kultfilm

PETS

USA – 1974. Regi: Raphael Nussbaum.

Med: Candice Rialson, Ed Bishop, Teri Guzman & Brett Parker.

 

 

 

«They grovelled at his feet – for a taste of the whip in his hand!»

 

Her er et godt eksempel på hvordan exploitationfilm ble solgt på syttitallet. Plakaten pirret oss med forbudt bondage-snusk, og den utsøkt sleazy traileren lokker med «There’s an animal in every woman, wild, untamed!» – mens filmen egentlig gir oss noe helt annet, og mye mindre grisete. Et forholdsvis reflektert lavbudsjettdrama basert på et tre-akters teaterstykke av Richard Reich, som ble satt opp «off Broadway» i 1969 til stor likegyldighet. En av aviskritikerne kommenterte spydig etter premieren at det eneste positive med stykket var at teateret hadde aircondition. Filmen holder seg tett opp til teaterstykket, rent bortsett fra at tre separate historier nå er bundet sammen av en person: den naive California-blondinen Bonnie (Candice Rialson). En frilynt frikerpike som prøver å finne kjærlighet, aksept og frihet, men bare blir dominert av alle hun møter på sin vei. Kun den siste tredjedelen dreier seg om slavepiker som blir pisket og puttet i bur, og selv da har det en symbolsk betydning. Allikevel, Pets er interessant obskuritet krydret med en masse nakenscener. Bonnie rømmer fra sin brutale bror uten penger eller noe sted å bo. En fri sjel som sover på stranden i Malibu da hun blir kjent med Pat (Teri Guzman). En gatesmart småforbryter som lurer Bonnie med på et væpnet ran av en brunstig, middelaldrende mann – før Pat dreper bikkja hans, og stikker av med alle pengene. Kanskje for å dra til England, sånn at hun kan få seg en trygg jobb i postvesenet.

 

 

 

 

Etterpå treffer Bonnie den lesbiske kunstneren Geraldine (Joan Blackman), som tilbyr henne et sted å bo, samt en jobb som aktmodell og elskerinne. Det beste tilbudet Bonnie har fått på lenge, selv om hun fortrekker gutter. De lever forholdsvis harmonisk sammen en tid, men Bonnies frilynte umodenhet går Geraldine på nervene. Hun blir stadig mer eiesyk, sjalu og dominerende. Alt detonerer etter at Bonnie hopper til sengs med innbruddstyven Ron, som Geraldine dreper i et forsøk på å beholde ungjenta for seg selv. Bonnie flykter, og søker dekning hos den sofistikerte gallerieieren og kunstsamleren Victor Stackman (Ed Bishop). Det viser seg at Victor er en rabiat antifeminist som samler på mer enn bare kunst: han har en rikholdig kolleksjon av villdyr i kjelleren sin: hunulver, tigre… og et eget bur reservert for Bonnie. Pets er litt for åpenbar med poengene sine her: at alle mellommenneskelige forhold er et dragkamp mellom dominans og underkastelse – enten det er mellom venner, familiemedlemmer, elskere eller kjærester. I de fleste tilfellene er Bonnie den som blir dominert, men fra tid til annen tar hun kontrollen. Hun oppfører seg utfordrende mot det forsvarsløse ransofferet etter at han er bundet og ydmyket, danser sensuelt og har aggressiv sex med ham – mest for å nyte at hun for en sjelden gangs skyld har all makten. Hun gjør også et opprør mot den dominerende Geraldine ved å ligge med innbruddstyven Ron, men det er først mot slutten at hun tar full kontroll over livet sitt, ved å symbolsk slippe fri alle villdyrene i kjelleren til Victor. Ikke alt virker like gjennomtenkt, men Pets er fortsatt laget med mer ettertenksomhet enn de fleste grindhouse-ruller fra syttitallet. Og den velutviklede søtnosen Candice Rialson deltar entusiastisk i en rekke nakenscener. So there’s that.

 

 

 

 

 

Pets var Candices første hovedrolle, og uten henne ville ikke filmen ha fungert på langt nær like bra. Hun ble en kultfavoritt etter roller i bl.a. Candy Stripe Nurses (1974), Mama’s Dirty Girls (1974) og Joe Dantes Hollywood Boulevard (1976). Karrieren hennes fes ut etter et tidlig forsøk på en variant av Vagina-monologene: den pinlige sexkomedien Chatterbox! (1977), der hun spilte en pike med snakkende sukkerboks. Rialson døde dessverre i 2006, men har fortsatt sine fans: en av dem er Quentin Tarantino, som formet Bridget Fondas rolle i Jackie Brown etter henne. Pets ble for noen år tilbake sluppet på DVD fra Code Red, i en begrenset utgave som for lengst er utgått og i disse dager kan koste over seks hundrelapper på www.amazon.com. Denne DVD-utgaven ble dessuten scannet fra en sørgelig utslitt filmkopi, med en masse striper og skader. Noe som bare bidrar til grindhouse-stemningen. Originalnegativet ser ut til å være tapt, så jeg ville ikke satset på at Pets slippes i en nyrestaurert Blu-ray med det første. Også kjent som: Animal Woman, Submission og Hidsige Kæledyr. Se samtidig: The Frightened Woman (1969), Baba Yaga (1973) og Maitresse (1975).

 

Ekstrem kultfilm

THE IMAGE

USA – 1975. Manus & regi: Radley Metzger.

Med: Mary Mendum, Carl Parker, Marilyn Roberts & Yvette Hiver.

 

 

 

 

«Beyond The Story of O!».

 

Radley Metzger regnes som en av de store erotiske mesterne i USA, ofte kalt «the aristocrat of erotica». Etter å ha regissert en rekke sensuelle dramafilmer på seksti- og begynnelsen på syttitallet tok Metzger gradvis steget for fullt inn i pornobransjen under aliaset Henry Paris – der han markerte seg med en håndfull klassikere som The Private Afternoons of Pamela Mann (1974) The Opening of Misty Beethoven (1976). Selv da han lagde hardporno skilte Metzger seg markant ut fra kollegaene. Som distributør importerte han en rekke erotiske, europeiske kunstfilmer til USA, og sto sentralt plassert i den seksuelle revolusjonen der. Han var en intellektuell, belest kunstner med overlegne tekniske ferdigheter, som ofte filmet i Europa med forholdsvis romslige budsjetter og elegante overklasseomgivelser. De fleste filmene hans er basert på litterære kilder, og har ambisjoner om å gjøre noe mer enn bare vise nærbilder av folk som puler. Metzger var mer interessert i å utforske tabubelagte temaer, skildre psykologen bak dem og fokusere på forspillet. Et perfekt eksempel på akkurat dette er The Image, ble spilt inn like før han tok skrittet over i hardcore. Jeg var litt overrasket over å oppdage at denne stilige S/M-filmen også har en del oppsiktsvekkende scener med vaskeekte sex. I alle fall i sin komplette og usensurerte form.

 

 

 

 

Metzger går ikke så langt som å vise penetrasjon og samleier her, men krysser av det meste annet på lista. Inklusive urinering, oralsex, tåsuging, bondage og mye pisking. Historien er basert på den skandaløse romanen L’Image av Jean D’Berg (egentlig et pseudonym for skuespilleren Catherine Robbe-Grillet, kona til regissør Alain Robbe-Grillet). Den sofistikerte forfatteren Jean (Carl Parker) stikker innom et cocktailparty i Paris da han møter en venninne han ikke har sett på flere år. Den kjølige, middelaldrende blondinen Claire (Marilyn Roberts), som er flankert av den unge skjønnheten Anne (Mary Mendum). Det er åpenbart at Claire har et snodig forhold til Anne; som er underdanig, taus og gjør det hun blir fortalt. Claire hevder at hun «eier henne», og behandler Anne som en eksklusiv veddeløpshest – eller muligens en slave. Under en spasertur i roseparken Bagatelle gir hun Anne tillatelse til å fingre en av rosene som en vagina («she likes doing that, you know. It excites her»). Deretter blir hun avstraffet, og tvinges til å tisse foran dem. Jean blir skikkelig interessert. Han har aldri vært seksuelt tiltrukket av Claire, som er for kontrollerende og stram. Men Anne vekker lysten. Claire tilbyr seg å «låne bort» Anne til Jean, sånn at han kan bruke henne etter sitt eget behag. Han blir gradvis dratt inn i nettet til disse kvinnene, som en stadig mer aktiv deltager i avstraffingen av Anne. Grenser forskyves og de sadistiske sexlekene sklir skikkelig ut.

 

 

 

 

Som i så mange BDMS-forhold viser det seg til slutt at masochistiske Anne styrer hele spillet, og er den som egentlig har kontrollen – mens Claire og Jean spiller sitt eget psykoseksuelle spill for å tenne hverandre. Jeg vil ikke gå så langt som å påstå at The Image er et «erotisk mesterverk», sånn som Blu-ray-coveret hevder. Personlig synes jeg at Radley Metzgers Camille 2000 og The Lickerish Quartet er mer imponerende, men dette er fortsatt en forbausende elegant produksjon som presser grenser og går temmelig langt i sine S/M- skildringer. Særlig under den brutale slutten, der Anne blir pisket til blods, og skriker seg hes nærmere ti minutter i strekk. The Image er den typen provokativ film som bare kunne ha vært laget på det svingende syttitallet, og som har kraft nok til å sjokkere folk i dag. Særlig dem som tror at BDSM begrenser seg til den harmløse daskingen de har sett i 9 ½ Weeks og 50 Shades of Grey. The Image er sluppet usensurert på sonefri Blu-ray fra Synapse Films, og kan kjøpes fra www.amazon.com. Også kjent som: The Punishment of Anne og The Mistress and the Slave. Se: S&M Hunter (1986), A Snake in June (2002) og Graphic Sexual Horror (2009).

 

Sjekk ut klipp fra månedens filmer og mer på www.youtube.com/DanaDecay!

 


Kommentarer


FLERE NYHETER

Anmeldelse

Oskars Amerika

4 dager siden
Oskars Amerika er Torfinn Iversens oppfølger, eller videreføring om du vil, av egen kortfilm: «Levis hest», som ble vist på filmfestivalen i Berlin i...
Image from the movie "CHiPS"
Anmeldelse

ChiPs – Crazy Patrol

5 dager siden
TV-serien ChiPs tok for seg to motorsykkelpolitimenn i California og gikk på NBC fra 1977 til 1983. Serien fikk en spin-off med tv-filmen ChiPs ’99 og...
Image from the movie ""
Anmeldelse

Mysteriet i Slack Bay

6 dager siden
I 1910 forsvinner en hel haug med folk ved den vestfranske kysten. To etterforskere er på saken. Kontrastene er store mellom samfunnet med fiskere og...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost