Å instruere barn er kjempelett! Spørsmål og svar med regissør Andreas J. Riiser.

14. november 2017

Kategori: Intervju

Se flere artikler

Andreas J. Riiser.

Ekspedisjon Knerten byr på snø, mye snø. Lillebror er nemlig lei av jul uten det hvite elementet, men ganske raskt blir det mer enn nok snø når han han må begi seg til fjells på selveste julaftenen for å redde sin bestevenn Knerten, som har forsvunnet.

 

Filmmagasinet (FM): Du er fersk som regissør i spillefilmverdenen. Fortell om veien din hit?

 

Andreas J. Riiser (AR): Jeg er utdannet på regilinja ved den norske filmskolen. Før det jobbet jeg to år hos Roy Andersson i Stockholm og det ble totalt sett en slags femåring utdanning der jeg føler jeg lærte alt jeg ikke lærte på Filmskolen hos Roy – og omvendt. Pluss at jeg paradoksalt nok fikk spenn for å lære av Roy. For meg var årene i Stockholm viktige fordi jeg deler hans kjærlighet for mennesket i alle de tragiske, morsomme og ensomme formene vi kommer i. Han var også en mentor uten sidestykke når det kom til skruppelløshet, fandenivoldskhet og det å tenke utenfor boksen – også kunstnerisk og prosessuelt. Etter filmskolen har jeg laget både humor for TV, kortfilm i ulike lengder og over hundre reklamefilmer pluss noen musikkvideoer.

 

 

FM: Har du blod på tann nå, når det gjelder å lage barnefilm?

AR: Det har vært veldig gøy å lage Knerten, spesielt fordi jeg fikk caste hele familien og på en måte bygge opp dette universet på nytt. Du skal ikke se bort fra at jeg lager barnefilm igjen, men det er ikke første prioritet fremover. Har allerede fått fire tilbud om barnefilm etter at folk hørte jeg skulle lage Knerten, og takket nei. Ikke av prinsippet nei til kids, men fordi historiene er nødt til appellere skikkelig til meg. Og det gjorde grunnhistorien i denne Knerten-filmen. Men i forhold til disse tilbudene, skal jeg ikke legge skjul på at jeg synes produsenter kan tenke litt én til én noen ganger.

Jeg håper at jeg får vist at jeg mestrer drama ispedd humor på lerretet, og at folk også vil sende over andre manus som ikke nødvendigvis omhandler snakking med pinner. En TV-serie jeg har skrevet nylig er for eksempel en konspirasjonsthriller. Så krim, drama og humordrama for voksne og unge voksne er vel der ambisjonen ligger. Så kanskje tiden bringer en solid barnefilm til!

 

FM: Hvordan instruerer man egentlig barn i hovedroller? Spesielt når de må forholde seg til spesialeffekter.

 

AR: Det er bare kjempelett! Barn, og spesielt så flinke barn som Filip Mathias Eide i rollen som Lillebror, har en helt ekstremt god innlevelsesevne kombinert med få sperrer. Så de er mottakelige for all mulig input. Det er klart det blir mindre snakk om biografi og karakterpsykologi enn jeg er vant til med voksne skuespillere, men du skal ikke undervurdere barns emosjonalitet heller. Så jeg gikk all in med respekt for Filip og synes vi sammen fikk til en del sjel inn i Lillebror og hans forhold til omgivelsene sine. Når det kommer til spesialeffekter er det bare appellere til barns fantasi, så det gikk av seg selv. Det er klart det må være abstrakt å snakke til en digital pinne full av tracking-punkter for animasjon, men dette taklet Filip helt ypperlig.

 

 

FM: Hva synes du om barnefilmtilbudet på norske kinoer generelt for tiden?

 

AR: Jeg synes kanskje det går litt mye i at man skal lage ting som er knyttet til merkevarer, kjente eventyr eller remakes. Qvisten Animasjon har vist at det fortsatt kan leveres på «klassiker-nivå», men da håndverksmessig og med stor idérikedom, men fortsatt innenfor stier som andre har tråkket opp før. Jeg vet jeg sitter i glasshus med Knerten, men har om ikke annet forsøkt å fokusere på det som en universell historie som hele familien skal få noe ut av, der minstemann tilfeldigvis har en pinne til venn og legger ut på et hasardiøst unikt eventyr. Så barnefilmtilbudet på kino blir noe bedre 17. november i år! Kremt.


Kommentarer


FLERE NYHETER

Intervju

I grov sjø

2 dager siden
-  Den første filmen har vokst seg til å bli en kultfilm, og flere og flere har oppdaga den. Den ble stadig lagt ut på Youtube i sin helhet, og vi lot...
Anmeldelse

Hjemsøkt

2 dager siden
Anmeldt av Mads Kvalvaag Halvorsen   Det fins rimelig mange grøsser-troper å ta av, og det å plassere en vakker kvinne alene i et stort hus...
Intervju

Ingen vanlig skrikedronning

3 dager siden
Hun har gjort mye forskjellig innen kulturfeltet opp gjennom årene. Videojournalist i NRKs Kulturavdeling, gratisavisredaktør, filmanmelder,...
Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost