Koreansk meny på Film fra Sør

10. oktober 2016

Kategori: Nyheter

Se flere artikler

Hva du skal se på Film fra Sør og hvorfor. 

 

Film fra Sør spesialiserer seg på å levere det beste man kan oppdrive fra Asia, Afrika og Latin Amerika. I år tilbys det en god håndfull koreanske filmer – fra både sør og nord! Er målet ditt å sjekke ut filmer du aldri vil få muligheten til å se ellers, er det hit du skal vende blikket. Med et spesialfokus på verdens mest lukkede land, har festivalen klart å få tak i både fiksjonsfilm og dokumentarer fra Nord-Korea. Et slikt program er så forlokkende som det får blitt, men vi må ikke glemme filmene fra sør heller. To av årets sprøeste, kuleste og flotteste filmer ser du nemlig på denne festivalen; sørkoreanske Kammerpiken og The Wailing. 

 

Kammerpiken

Kammerpiken (foto: arthaus)

Kammerpiken (foto: arthaus)

Det er så fantastisk at en av de beste asiatiske regissørene i hele verden fikk åpne Film fra Sør med sin siste film. Det er ytterligere fantastisk at Kammerpiken overgikk all forventning. Listen lå skyhøyt for meg personlig, som blodfan av Oldboy, Thirst og Stoker. Sørkoreanske Park Chan-wook er kjent for sitt mesterlige filmhåndverk og sin intrikate fortellerstil, og klarer alltid å sjokkere i noen grad. Parks filmer nytes best uten for mye forhåndskunnskap, slik at man kan la seg forbause – og noen ganger bli lurt trill rundt.

Kammerpiken er en erotisk thriller, som hylles for regissørens åpne portrettering av kvinnelig seksualitet. Vi befinner oss på 1930-tallet i et japansk-okkupert Korea. Innledningsvis får vi møte en herremann kalt “The Count” som ansetter den kvinnelige lommetyven Sook-he som tjenestepike for adelskvinnen Hideku. Vi får tidlig vite at ansettelsen er et lureri fra grevens side, som planlegger å lure Hideku for å få formuen hennes. Alt går etter planen frem til Sook-he faller for Hideku, og innleder et forhold med henne. Filmen er delt opp i tre akter, og tar flere uventede vendinger underveis. Det som er så fantastisk med Park Chan-wooks filmer er at han lett kan veilede deg mot en potensiell løsning, for så å rive deg totalt ut av den og skifte spor. Kammerpiken er intet unntak. Det den også har til felles med hans tidligere filmer er et merkverdig og nydelig foto, som fanger opp et enda nydeligere set- og kostymedesign. Noen av bildekomposisjonene er til å holde pusten av. Sist men ikke minst må det nevnes at Oldboy nå har møtt sin konkurrent når det gjelder mest fantastiske originalmusikk. Du har din nye balsam for sjelen under tunge jobbdager her.

Du kan se Kammerpiken kl. 20.30 den 13. og 14. oktober og kl 15.30 16/10.

 

The Wailing

The Wailing (foto: Film fra Sør)

The Wailing (foto: Film fra Sør)

Den andre sørkoreanske filmen du bør få med deg under årets festival er bisarre og merkelige The Wailing. Dette er en film hvis handling kan virke i overkant mye, og ofte henger den ikke på greip i det hele tatt. Men det gjør ingenting. Her er man trollbundet i filmens fulle 156 minutter, og de partiene med mest “dødtid” er helt nødvendige for å samle seg mellom brekkene. Det skjer noe HELE tiden, og det skilles mellom å være hysterisk humor, fryktinngytende horror og intens spenning.

Hva slags film er dette egentlig? En spøkelsesfilm? Et krimmysterium? En mørk komedie? Et familiedrama? Svaret er litt av alt. En liten by i Sør-Korea blir plutselig terrorisert av en bølge der folk blir besatt av en uforklarig makt. De blir forvandlet til drapsmaskiner, og ingen skjønner hvorfor. Helt til noen retter spekulasjoner mot den stille og tilbaketrukne japanske mannen som bor i skogen. Vi følger den smått stakkarslige politimannen Jong-Goo, som etter en stund blir personlig involvert i hendelsene. Denne filmen er særdeles mørk, og ikke for de sarteste. Sør-Korea er spesialister på brutalitet og absurditet, noe regissør Na Hong-jin lever opp til i høyeste grad. Aldri før har jeg opplevd en fullsatt sal bryte så mye ut i latter i en så forferdelig og brutal film. I høyst uforutsigbar stil er nemlig The Wailing tidvis kjempemorsom midt i jævelskapen.

Du kan se The Wailing kl. 20.00 14/10 og kl. 20.15 15/10.

 

The Lovers and the Despot

The Lovers and the Despot (foto: Film fra Sør)

 Jeg så The Lovers and the Despot under Berlinale tidligere i år, og man kan trygt si at denne dokumentaren har noe av det mest spesielle innholdet du kommer til å se. Vi befinner oss i Nord-Korea på slutten av 70-tallet. Her blir vi kjent med at den tidligere lederen, Kim Jong-il, hadde en av verdens største private filmsamlinger. Han var så utrolig glad i filmmediet som propogandamiddel, at han mente at filmproduksjonen måtte effektiviseres og forbedres innad i landet. Filmen skulle brukes som den fremste måten å få ut informasjonen til folket på. Han var så glad i film, at han gikk så langt som å kidnappe Sør-Koreas fremste regissør på den tiden, Shin Sang-ok og hans eks-kone, skuespillerinnen Choi Eun-hee, og tvang de til å lage film i Nord-Korea. De ble holdt fanget, dog behandlet rikelig med respekt, i over 8 år, og måtte lage alt fra reproduksjoner av Hollywood-klassikere til rene propogandafilmer.

Denne historien er så banal at man tror nesten ikke på det. I en kombinasjon av rekonstruksjoner, klipp fra filmene og sjeldne lyd og filmklipp hvor de er i interaksjon med Kim Jong-il, presenterer The Lovers and the Despot et interessant bilde på en gal filmfanatiker. Ikke minst bidrar den også til en liten dose innsikt i et land du vet svært lite om (sånn egentlig).

Du kan se The Lovers and the Despot 16/10 kl. 16.00

 

Liberation Day

Liberation Day (foto: Film fra Sør)

Liberation Day (foto: Film fra Sør)

Om du ikke er kjent med handlingsforløpet i Liberation Day fra før, kan jeg love deg at det blir den mest overraskende dokumentaren du kommer over i år. Vi er ikke så fryktelig vant til at nordmenn (eller noen i det hele tatt) drar til Nord-Korea, så at regissør Morten Traavik forteller innledningsvis at det er hans femtende gang i landet mens han lager filmen, er mer enn hva de fleste kan fatte. Saken er dette: Traavik er en kunstner som etter flere andre prosjekter i Nord-Korea, bestemmer seg for å sette opp den første rockekonserten noensinne i landet i 2015. Bandet han valgte seg ut er kultbandet Laibach fra Slovenia, kjent for sin totalitære estetikk, “industrielle sound” og en særegen, dyp vokal. I dokumentaren blir vi tatt med bak kulissene, og får i detalj se alle de utallige utfordringene Traavik møtte for å få dette til å skje. Utfordringer som strekker seg fra kommunikasjonssvikt over kabler og stativer på scenen, nakne skulpturer som ble for drøyt til å eksponeres i landet og uttalen av nordkoreansk som høres for sørkoreansk ut.

Eksperimentet er kanskje det mest spektakulære kulturelle eventet som har blitt gjort i nyere tid, og en stappfull sal med nordkoreanere som hører vestlig rock for første gang er dypt fascinerende. På et personlig plan var det også gøy å se at Traavik med følge bodde på det samme hotellet og vandret langs de samme monumentene jeg selv gjorde tidligere i år, da jeg besøkte Nord-Korea. Jeg føler litt at det bekrefter at landet har 1 hotell og 5 restauranter til turistene som kommer. Uansett hva slags bilde du har dannet deg av Nord-Korea, så er Pyongyang sannelig en by verdt å besøke. De bombastiske utsmykningene og attraksjonene er akkurat så enorme og overveldende som man kan tenke seg, og utgjør en turistopplevelse ulikt alt annet. Om innsiden av Nord-Korea ikke er spesielt nok i en dokumentarfilm for deg, så er historien om Laibach minst like underholdende og et tema verdig i seg selv.

Du kan se Liberation Day 12/10 kl. 21.00 og 15/10 kl. 18.00

NB! Film fra Sør tilbyr et spesialprogram fra og om Nord-Korea og du kan også sjekke ut følgende titler: Blomsterpiken, The Schoolgirl’s Diary og Under the Sun. 

 

Øvrige anbefalinger under årets Film fra Sør:
Neon Bull, Shepherds and Butchers, The Wind Will Carry Us, Som far, så Sønn, Havet Brenner og A Dragon Arrives! 

 


Kommentarer


Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost