Gørrete, nedrig, energisk og svakt fandenivoldsk.

18. mai 2017

Ai, dette var noe ganske annet enn forløperen, den tungrodde, høytidsstemte, new age-spekulerende og susete skuffelsen Prometheus. Ridley Scott har gravd ned til Alien-røttene, og gir oss kledelig streitere rom-horror i en historie full av referanser til de første filmene i serien. Som i de nyere Star Wars-filmene er Alien Covenant en videreføring av originalene, men med stemninger og enkeltscener som tangerer nyinnspilling. Ekkoene fra Alien (1979) og mer actionfylte Aliens (1986) runger bra i romskipkorridorene. Det føles ganske velkjent med et astronaut-team som utsettes for slimete og uforutsigbare rom-monstre, ekle kryp som kan befinne seg hvor som helst, gjerne inne i ofrenes kropper.

Her er betraktninger om mennesker/maskiner/guder/skapelse ala Prometheus og dens forbilde 2001: En romodysse tonet noe ned til fordel for klassisk ensemble-skrekk der heltene blir drept etter tur og vi ikke helt hvem som er venn eller fiende.
Det er gørrete og av og til herlig nedrig, energisk og svakt fandenivoldsk. Et vellaget og atmosfærisk og selvsikkert og overbevisende Alien-produkt som godt kunne hatt mer menneskelighet (kjedelig når vi ikke har lært oss navnene på ofrene en gang) og humor/humør.

Det virker som det sistnevnte liksom er Danny McBrides oppgave, men komikerens tilstedeværelse oppleves som tvungen. Eastbound and Down-skuespilleren er god, men passerer man strenge astronaut-tester med en slik fysikk? Dessuten gjelder samme innvending som i Prometheus: Bør man ikke sørge for at man ikke puster inn alt mulig rart når man vandrer rundt på en fremmed planet?

For både fans og «vanlige» publikummere er slike anmerkninger småplukk. Alien Covenant er en fullkommen rom-skrekk-action-thriller som engasjerer og fenger, men som oppleves som mer solid, alvorlig, gammeldags, (eller oldschool, om du vil) og trygg enn frisk og nyskapende. En innertier for fansen og en avgjort anbefaling for alle andre med tilstrekkelig nerver og mage.