Det komplekse blir elegant og glad-kaldt!

12. juni 2013

En Schopenhauer-lesende pessimist av en fransklærer er grinete på elevenes nivå og på skolesystemet og har sine teorier om hvordan disse størrelsene påvirker hverandre. Kona hans sliter med å få galleriet sitt på rett kjøl, livet er i det hele tatt ikke så veldig interessant. Men så oppmuntrer han en elev til å fortsette å skrive stiler om hvordan han infiltrerer en middelklassefamilie. Det blir en lek med litteratur og form, mennesker og media, og med et sylskarpt, krasst og sosiologisk blikk på det franske klassesamfunnet.

Jepp, Francoise Ozon er tilbake i kynismen, betydelig mer kald og illusjonsløs enn i hans forrige film, Potiche. Den som fikk undertittelen Frustrert fransk frue på norsk.

I de beste hjem er en imponerende prestasjon av den produktive franskmannen. Han turnerer et snaut dusin ulike tematikker (middelklassekjedsomhet, Europas handelsforhold til Kina, vennskap, skole- og samfunnklasser, ensomhet, skoleuniformer på skolen, den utleverende selvbiografiens utfordringer, Flaubert, utroskap, homofili, tenåringsangst, samtidskunst, statusjag, stalking, etc) med uanstrengt eleganse, han kaster alle disse ballene opp i lufta, og plukker dem ned på en raffinert og kontrollert måte.

Som i Ozons tidligere filmer er det klare thrillerelementer i dramaet, og sammen med rikdommen i tematikken gjør det I de beste hjem til en film som kan leses på et utall nivåer. Her er lekne metagrep, en generell usikkerhet om det vi ser er virkelig eller ei, og en interessant skildring av familien alle så gjerne vil kikke inn i. Blikket på den virker selvkritisk og selvbevisst (er virkelig far&sønn så tomsete?) og bærer bud om en filmskaper som både helgarderer og utbroderer. Utrolig nok føles filmen minimalistisk og ikke så rent lite klok i all sin glade kulde.  Nei, gitt. Dette må du oppleve!