Litt for sjelløst og ikke veldig eventyrlig. Men Noomi er bra!

30. mai 2012

For å gå rett på sak: Prometheus kan lett beskrives som en moderne variant av 2001: en romodysse, pakket med konvensjoner vi kjenner fra blant annet Star Trek, Stargate, Matrix og selvsagt de tidligere Alien-filmene. Utenomjordiske krefter har skapt menneskeheten og livet på jorda slik vi kjenner det. Et funn (ikke av en monolitt, men av hulemalerier) leder en gjeng forskere på en ekspedisjon ut i rommet, der deltakerne overværer transporten i dvale-kapsler. En datamaskin/ robot vet mer enn han innrømmer og har en skjult agenda. Menneskehetens fremtid står på spill.

Prometheus står også i gjeld til 2001 rent estetisk, her er dvelende bilder av stilrent minimalistisk romskipinteriør, akkompagnert av liflig klassisk musikk. Grunnpremisset deler begge filmer med tanker som ble popularisert av den sveitsiske forfatteren Erich Von Dänichen: Jordens tidligste sivilisasjoner og religioner ble skapt av intelligenser fra en annen planet, teorier som er behørig utforsket i andre storfilmer, for eksempel Indiana Jones og Krystallhodeskallene rike.

Noe av problemet med Prometheus er dens omgang med konvensjonene. Her er enorme mengder løping i korridorer, et team sammensatt av stereotypier (gode, onde rettroende, grådige, etc), fullstendig standardisert ”spenningsmusikk” , vaginalt utseende rom-monstre (Alien-designer HR Giger dukker opp veldig tidlig i rulleteksten) og en historie som lener seg for kraftig på tidligere filmer. Her skal det kokes suppe på gammel storhet, uten å tilføre noe særlig nytt. Som i de senere Star Wars-filmene satses det mer på å legge en kabal som går opp i resten av Alien-mytologien (med unntak av Alien VS Predator-filmene) enn å fortelle en original historie. Gjenkjennelsesverdi vinner over nyskapning og historiefortelling.

Det er også lett å hisse seg opp over i overkant amatørmessige og godtroende forskerne, det virker som de verken har sett scifi-film eller har den minste anelse om at befatning med utenomjordiske er forbundet med fare og smitte. Neida, her buses det på, fullstendig uten forhåndsregler. Det gjør også noe med sympatien og følelsen for de medvirkende. Man kunne brydd seg mer, for å si det forsiktig. At karakterene til tider ser ut som de data-animerte hjelper heller ikke på. Skuespillerne gjør imidlertid så godt de kan, mer om det senere.

Budsjettet virker moderat, her er kul nok alien-design og sikkert skyhøye skuespillerhonorarer, men man mistenker at mesteparten at pengene har gått til diverse viral-kampanjer på youtube og ellers på nettet. Det ser liksom ikke SÅ fantastisk mye bedre ut enn, la oss stekusinen Predators fra 2010, filmen står definitivt ikke i stil med de skyhøye forventningene. 3D-effektene er mindre lekne enn i den gledelige overraskelsen MiB3, selv om den prøver å imponere med en nokså dustete sekvens der robot-Fassbender leker seg i et digert verdensrom-hologram.

Tilbake til forventningene: Alle kampanjene har skapt en forventing om et fenomen av Matrix-proporsjoner. Er det rart man blir skuffa?

For å være litt positiv:

En såpass kjølig og kalkulert film er avhengig av gode skuespillere som kan tilføre prosjektet sjel og varme. Det lykkes Prometheus godt med. Noomi Rapace tangerer Sigourney Weavers hovedrolle fra den første Alien-filmen, her er menneskelighet, undring, desperasjon og handlekraft, kvaliteter man tar seg i å savne i filmen som helhet. Michael Fassbender og Charlize Theron gjør også gode, nesten minneverdige figurer ut av et begrenset materiale, selv om de til tider virker mer robot-aktige enn det som nok er meningen.

Likheten til mesterverket 2001er selvsagt ikke bare negativt. Historien er definitivt inne på noe interessant, selv om mye grubling og undring forsvinner i heseblesende, ikke plagsomt imponerende actionsekvenser.

Prometheus er en film jeg virkelig VILLE like, sikkert mye på grunn av all forhånds-viraken. Men, med hånda på hjertet: Ridley Scotts forrige film, den relativt uhypede Robin Hood fikk en treer den også. Som du kanskje har skjønt legger Prometheus opp til flere filmer fra samme univers. Er det lov å håpe på litt mer sjel og fortellerglede hvis de noen gang blir laget?