Reddet av Johnson.

2. juni 2017

Hvem skulle trodd at 90-talls-tulleserien Baywatch skulle få sin egen film i 2017? Det er vel egentlig ikke noen stor overraskelse, med tanke på gjenbruks-filosofien som regjerer i Hollywood i disse tider. Filmen er halvt homage, halvt parodi på Hasselhoff-helvetet som herjet på 90-tallet, og blir derfor en merkelig blanding inntrykk som bare treffer sånn innimellom.

Livet er en strand – filmer med høy bikini- og sixpackfaktor.

Dwayne «The Rock» Johnson har tatt over som Mitch Buchannon, og hvorfor ikke? Fyren er karismatisk som bare rakkern, og alltid en fryd å se på. Mindre karikerte skikkelser, som fortsatt er helt i tråd med kløft- og muskel-tradisjonen til serien, dukker opp i bl.a. Zac Efron (som stort sett har vært jævlig god i det siste, med filmer som Mike og Dave trenger damer og Bad Neighbours) og Alexandra Daddario (fra første sesong av True Detective).

HUSKER DU DENNE? Lystig feriespesial med homofil Bradley Cooper, potglade bikinijenter, verdens mest unødvendige oppfølger og greske grusomheter.

Plottet er strengt tatt ikke så veldig farlig. Mitch prøver å finne nye rekrutter til tidenes mest seriøse badepatrulje, mens noen sprer shady dop på stranda hans. Når filmen kun forsøker å være morsom, og driver med ironisk referansehumor, parodier og one-linere, funker den egentlig ganske bra. Cameos fra både Hasselhoff og Pamela Anderson er også artig, om noe påtvunget.

Det er når den begynner å ta seg selv for seriøst og skal ha imponerende actionscener, at filmen kommer til kort. En Baywatch-film med Dwayne Johnson i hovedrollen burde først og fremst få oss til å le, og trenger ikke, klarer ikke å få oss til å holde pusten av spenning. Det er nok av lettkledde sommerkropper her, som sikkert kommer til å få deg til å angre på at du spiser snop i kinomørket – men det er først og fremst Johnson og Efron som redder filmen.