Ord blir fattige - den soleklart beste filmen som vil bli satt opp på norske kinoer i 2018.

12. januar 2018

Når man ser opp mot 250 filmer i året, hender det en svært sjelden gang at man ramler over noe som overgår omtrent alt man har av film i minnet. Det er som om man starter ved et nytt nullpunkt, og nesten ikke kan fatte og begripe hva man har fått servert. En så følelsesladet opplevelse var nettopp Call Me By Your Name, den soleklart beste filmen som vil bli satt opp på norske kinoer i 2018. Ord blir fattige i et forsøk på å proklamere min dype fascinasjon og kjærlighet for denne filmen.

Året er 1983. 17 år gamle Elio (Chalamet) bor med foreldrene sine i idylliske omgivelser et sted nord i Italia. Så kommer Oliver (Hammer) på besøk en sommer, og skal jobbe noen uker som assistent for Elios far. Den bortimot perfekte Oliver trigger raskt Elios interesse, noe som like hurtig blir gjensidig. Det koker ned til å bli et intenst, kjærlig og fullstendig altoppslukende forhold. Elio og Oliver benytter dagene til å bade, sykle rundt i byen, lese bøker og spille piano. Mellom alt dette utveksles blikk som får hvert hår til å reise seg på kroppen. En bunnsolid og ekte kjærlighetshistorie er født.

Dette er ikke en overdrivelse: Call Me By Your Name har alt. Fotoet og fargene er eksepsjonelle. Spillelisten består av alt fra tidsriktige låter med stor effekt i enkelte scener (se opp for tiårets hotteste observere-noen-danse-scene) og hjerteskjærende originallåter komponert av Sufjan Stevens. Mest av alt har den skuespillere med den helt riktige kjemien på plass. Man forelsker seg tvert i Chalamet og Hammer, som ikke bare er pustfrarøvende vakre, de bærer også rollene sine med dyp troverdighet og respekt. Høydepunktene er mange, men en scene som står spesielt sterkt igjen er en «enkel» samtale mellom far (Stuhlbarg) og sønn mot filmens sluttparti. Det er kanskje det som er det mest rørende med hele filmen; de ekte og virkelig fantastiske øyeblikkene kommer frem i selv de enkleste settingene. Call Me By Your Name er utvilsomt en av de beste filmene undertegnede noensinne har sett. Denne typen hype er kanskje farlig, men jeg tviler sterkt på at du ikke vil føle og tenke på denne filmen lenge i etterkant. For den er helt enkelt et ekte mesterverk.