Når korrupsjonen tar over samfunnet.

15. februar 2017

I 2007 vant Cristian Mungiu – høyst fortjent – Gullpalmen for 4 måneder, 3 uker og 2 dager, en gripende film om illegal abort i Romania. I Den store prøven er han nok en gang i storslag med en fortelling som setter søkelyset på hva som skjer når korrupsjonen har tatt over samfunnet.

Legen Romeo har et godt rykte og er kjent for å ikke være en del av det korrupte systemet. Han befinner seg i et mislykket ekteskap, har et forhold på si og lever og ånder for datteren Eliza som han håper skal skape et godt liv utenfor Romania. Et stipend fra et britisk universitet venter på henne så lenge hun går ut med toppkarakterer. Problemene oppstår når Eliza like før eksamensperioden opplever et voldtektsforsøk og ikke lenger klarer å konsentrere seg. Frykten for at hun skal miste stipendet setter i gang en rekke spennende mekanismer hos særlig Romeo. For er det egentlig innafor å ta i bruk diverse vennetjenester så datteren ikke mister sjansen familien har kjempet så lenge for?

Skuespillet er fantastisk godt, og særlig relasjonen mellom far og datter som glir lenger og lenger fra hverandre er rørende – mye takket være Dragus og Titienis tolkning. Å ta i bruk et forholdvis enkelt utgangspunkt og deretter utvikle det hele til et såpass dyptgående og komplisert drama er virkelig godt manus- og regiarbeid – begge deler signert Mungiu. Det er forfriskende at regissøren ikke forsøker å komme med klare svar, men kun viser oss en verden hvor ingenting er svart og hvitt. Garantert en av årets sterkeste filmer – kom deg på kino fort som svint.