Streit krim.

Admin Filmmag

5. april 2018

Kategori: Anmeldelse

Se flere artikler

Anmeldt av Mads Kvalvaag Halvorsen

Etter filmer som Nobody Knows, Søstre, og Som far, så sønn, er forventningene skrudd høyt når den japanske mesteren Hirokazu Koreeda kommer med ny film. Så er også tilfellet når Det tredje mordet kommer til Norge, drøye halvåret etter verdenspremieren på filmfestivalen i Venezia. Koreeda har som vanlig både skrevet, klippet og regissert filmen selv. Til tross for at det ikke ble Gulløve på ham i Venezia, er det lite å utsette på filmhåndverket. Koreeda vet godt hvordan man setter sammen en film.

Til forskjell fra de tidligere nevnte filmene, fokuserer ikke Det tredje mordet like mye på familie. Denne gangen har Koreeda hentet inspirasjon fra en advokatvenn, og laget et rettssalsdrama. Plotet dreier seg om en advokat som skal forsvare en mann tiltalt for mord. Mannen har tilstått, men endrer stadig forklaring, og advokaten begynner å tvile. Tempoet er fortsatt bedagelig og rolig, noe annet går jo ikke, men her fungerer det ikke like godt som i hans tidligere filmer. Det er riktignok familiære bånd og gnisninger også i denne filmen, men med rettssaken og mordmysteriet i sentrum, er fokuset annerledes.

Derfor blir det heller ikke helt innertier fra Koreeda denne gangen. Krimgåten er innfløkt, men ikke veldig interessant. Filmen stiller også en del moralske spørsmål, og derfor ender man også her opp med en ny tanke eller to etter ferdigsett film. At et av spørsmålene muligens er at man lurer på om Koreeda er ferdig med de rene familiedramaene, får så være. Er det familieaspektene som har tiltalt deg med den japanske regissøren før, kjennes nok denne litt i treigeste laget. Som krimentuasiast er det derimot nok å kose seg med. Kanskje får Koreeda heller noen nye fans her, i tillegg til alle de gamle?

 


Kommentarer


FLERE NYHETER

Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost