Erotisk thriller med sporadisk ekstremvold.

25. april 2018

Den produktive filmskaperen François Ozon leverer ofte blandede resultater. Fallhøyden har vært stor fra høydepunktene Swimming Pool og I de beste hjem til mindre vellykkede Min nye venninne og Frantz. Dobbelt begjær er ingen perfekt film, men det er tydelig at han beveger seg oppover igjen, nettopp fordi han er innom tematikk han formidler godt: kroppslige lyster, besettelse og intriger i kjærlighetens navn.

Unge Chloe (Vacth) sliter med kroniske magesmerter, og ender opp hos en psykolog i mistanke om at plagene er psykiske. Møtene med psykologen Paul (Renier) leder til forelskelse, og brått er de samboere. Hun fortsetter terapien hos en annen psykolog, som absurd nok viser seg å være Pauls mystiske, identiske tvillingbror. Man kan gjette allerede her at Chloe forvikles inn i et intenst trekantdrama, hvor tvilling-fantasien inviterer til både spenning og skade i livet hennes.

Ozon fortjener ros for å være nyskapende i sin egen filmografi, for sjeldent ligner filmene hans hverandre for mye. Dobbelt begjær er en erotisk thriller med ingredienser som fetisjisme (noen ganger til det ekstreme) vold, psykologiske vrangsforestillinger og en liten dose horrorelementer, som gjør den akkurat guffen nok. Balansen av nevnte elementer er egentlig perfekt dosert, og skuespillerne er like dyktige som de er vakre (altså veldig). Det største, og vesentlige, problemet jeg har med Dobbelt begjær, er at den ender opp med å være i overkant forvirrende for sitt eget beste. Problemet blir muligens ubetydelig hvis man klarer å nyte den som en ren stemningsfilm, men om man oppslukt følger detaljene i historien, kan det føles som at man sitter igjen med løse tråder i hendene og lite utbytte. Med det sagt er det tydelig at det er mye å hente i Dobbelt begjær, og jeg tør vedde på at verdien har vokst etter et tredje eller fjerde gjensyn.