Sterk og subtil

21. desember 2017

En fantastisk kvinne har gått sin rundgang blant store filmfestivaler og det er gledelig at den nå kommer på ordinær kino i Norge. Filmen fortjener oppmerksomheten til alle som liker gripende dramaer med tematisk dybde gjort på en lettbeint og leken måte. Transkjønnede Marina er i et forhold med den tyve år eldre Orlando, som har forlatt familien sin til fordel for henne. Når Orlando brått går bort, står Marina overfor en kamp som er langt større enn hennes egen sorg – hun blir mistenkeliggjort av politiet og forhatt av Orlandos familie. Marina står uten rettigheter og blir til og med nektet adgang til sin elskedes begravelse. Hun er imidlertid en kvinne med bein i nesa og har ingen planer om å synke ned i sin egen fortvilelse.

Regissør Sebastián Leilo går ikke av veien for å sette lupen på dysfunksjonelle samfunnsstrukturer og verdikonservative, kulturbetingede fenomener i sitt hjemland Chile. Regissørens forrige film, Gloria (2013), handlet også om en kvinne som nekter å følge normer og konvensjoner. En fantastisk kvinne har mange sterke kort: Daniela Vega er regelrett briljant i rollen som Marina, historien er gjennomgående sterk og fortelles på en ryddig måte, regien er subtil og aldri insisterende, og det overliggende tematiske aspektet behandles på en treffsikker måte.

Følelsesladet og alvorlig grunntone til tross – En fantastisk kvinne byr også på mye humor. Marinas standhaftighet avstedkommer en rekke uforglemmelige scener med underdrevet situasjonskomikk. Dette er en rørende, varm film om en kvinne som møter kalde sosiale mekanismer, og så avgjort en fortjent vinner om den skulle stikke avgårde med Oscar for beste fremmedspråklige film utpå nyåret.