Kommer til å trekke unge turtelduer til kinosalene

23. februar 2018

Av Mads Kvalvaag Halvorsen

Ni dager etter Valentine’s day, kjennes timingen akkurat litt off, når Every Day nå kommer på kino verden over. Kjærlighetshistorien som utspiller seg er allikevel romantisk nok til at den kommer til å trekke unge turtelduer til kinosalene selv om kalenderen snart sier mars. Ideen er god nok til at man virkelig kunne bygget en romanse for historiebøkene rundt den, men historien forenkles dessverre litt for mye i den ungdommelige filminnpakningen. Regissør Michael Sucsy kunne med fordel problematisert og fundert enda mer rundt de moralske problemstillingene som oppstår. Dagens ungdom tåler det.

Filmen kjennes ellers frisk og moderne, eksempelvis er persongalleriet svært mangfoldig. Det er forfriskende uanstrengt gjort, og gir samtidig flere av Hollywoods unge lovende en mulighet til å vise seg fram. Født mellom 1995 og 2001, ledes det unge ensemblet av australske Angourie Rice. Hun gjorde seg først bemerket som Ryan Goslings munnrappe datter i The Nice Guys, og var også strålende i Sofia Coppolas The Beguiled. Her bærer hun mye av filmen på sine egne skuldre, men mangler litt av de umiddelbare stjernekvalitetene en romantisk hovedrolle krever. Hun har allikevel fin kjemi med alle sine medskuespillere, noe som er avgjørende for at kjærlighetshistorien fungerer.

Every Day er basert på en roman av den populære forfatteren David Levithan, og det merkes at noe har forsvunnet i overgangen fra bok til film. Enkelt plotlinjer blir veldig enkelt forklart, og et par replikker refererer til scener som aldri kom lenger enn klipperommet. Det er dette hastverket som hindrer filmen i å være like god som ideen, og undertegnede håper egentlig å se en mørkere og mer voksen versjon av denne historien en gang i fremtiden.