Lekker animasjon

21. desember 2017

Alle har et forhold til oksen Ferdinand. Han som elsker å lukte på blomster, være snill mot alle og styre med sitt, men som tvinges inn i en tyrefektningsarena og må kjempe for livet. Disneys animerte kortfilmklassiker fra 1938 har vært et fast innslag i Donald Duck og vennene hans-kavalkadene som har gått på tv hver eneste jul i flere tiår.

I likhet med Disneys versjon er også denne nye helaftens animasjonsfilmen basert på barneboka «The Story of Ferdinand» (1936), skrevet av Munro Leaf og Robert Lawson. Ferdinand har solide krefter i kulissene. Filmen har Carlos Sedanha på regi, mannen bak Istid– og Rio-filmene, og er produsert av de samme folkene som har sørget for de nevnte kinosuksessene.

Sammenlignet med Disneys versjon er historien i Ferdinand betydelig utvidet. Vi følger møter et mye større galleri av både dyr og mennesker, og det brukes mer tid på bakgrunnshistorien om Ferdinands barndom og oppvekst. I det store og hele fungerer filmen utmerket på alle plan, særlig for de mindre barna. Historien er ryddig og elegant fortalt, dialogene er passe spenstige samtidig som de er lette å følge og animasjonen er moderne, detaljrik og lekker. Det er mye å humre og le av hele veien; dyrekarakterene er lette for både øyne og for hjertet, det er vanskelig å ikke bli sjarmert og underholdt. Imidlertid kunne filmen våget å satse på en litt mer kompleks historielinje, synes jeg. Det er herlig med sang og dans til smektende flamenco-toner, men litt av dette kunne kortes ned slik at man kunne brukt tiden i større grad på å sy ut handlingen og utvikle karakterene ytterligere.

Mest sannsynlig er slike innvendinger noe vi filmkritikerne henger oss opp i, for Ferdinand vil uten tvil gjøre en fantastisk jobb overfor målgruppen.

Romjulsunderholdningen bør være sikret for hele familien.