Tom bak skallet

31. mars 2017

Ghost in the Shell er en adapsjon av den kjente manga-serien med samme navn, om en kvinne som reddes fra en ulykke og får designet en helt ny, teknologisk kropp. Som kyborg er hun designet for å være den perfekte soldat i kampen mot onde hackere og denslags.

Filmen tar opp interessante temaer som menneskelighet, kunstig intelligens, følelser vs. programmerte egenskaper, men forteller det på en kronglete og frustrerende uengasjerende måte. Man må ikke lenger tilbake enn til to år gamle Ex Machina for å se en film som tar for seg de samme tingene på langt mer intelligent vis. Her er det overtydelig eksposisjon, tomme catchphrase-visdomsord, banale dialoger på grensen for hva man kan godta. Man kan nesten se hvordan skuespillerne sliter med å levere replikkene sine på en overbevisende måte. Scarlett Johansson gjør i og for seg en god figur, men hverken hun eller filmskaperne gir oss mye til grunn for at vi skal bry oss om karakteren hennes. Ikke har hun en tydelig antagonist hun sloss mot heller. Filmen blir derfor kjedelig og platt.

Visuelt er den imponerende nok. Den klarer å fange det fargerike, hyperenergiske uttrykket fra mangaer og anime-filmer, og overføre det til en verden av kjøtt og blod (og cyborgteknikk og VFX). Sånn sett er filmen tro til sitt kildemateriale, og vil sikkert glede en del av fansen. Det er ikke ofte at manga-adapsjoner lages med et budsjett og en inderlighet som gjør originalen rettferdighet. Alle som har sett den helt forferdelige Death Note fra ca ti år tilbake, kan nok være enige. Ghost in the Shell er altså en av de første av sitt slag, og tross sine åpenbare svakheter, skal den i hvert fall ha for å være en gjennomført science fiction-film.