Quarry S01 E01-05

11. september 2016

Quarry foregår på begynnelsen av 70-tallet, i et USA som blir drenert i det fjerne Vietnam, og hvor rasekrigen herjer som verst i hjemlandet. Mac og kompisen Arthur returnerer fra krigen, men finner seg selv i samme situasjon som så mange andre, at de står pengelense tilbake, uten jobb, men fulle av hjemsøkende minner fra Vietnam. De kommer i kontakt med en mystisk fyr som går ved navnet The Broker, som tilbyr dem 30.000 dollars for å drepe noen. Mac blir motvillig med, men når drapet går skeis og de 30.000 forsvinner, har han ikke bare satt seg selv og kona i fare, men står også i gjeld til uhyggelige gangstere.

Serien er basert på Max Allan Collins’ bokserie med samme navn, og er et godt utført stykke kiosklitteratur. Mac havner dypere og dypere ned i skyggesiden av samfunnet, og serien introduserer hele tiden nye og spennende karakterer man bare vil vite mer om. Ved siden av å være en godt fortalt gangsterhistorie, skildrer serien også det ekteskapelige dramaet mellom Mac og kona Joni. Hun har blitt etterlatt hjemme to ganger mens Mac har vært ute i krigen, og har i mellomtiden hatt en affære, noe som ikke går helt greit hjem hos den desillusjonerte veteranen. Logan Marshall-Green og Jodi Balfour gjør knallprestasjoner som paret.

Quarry tar seg god tid til å fortelle historien, og legger mer vekt på karakterer enn på vold og sex (selv om det er en god dose av det også). Når det er sagt, har hver episode minst én scene som setter igang pulsen og drar deg ut mot sofakanten, en god og troverdig balanse mellom drama og action. Tidskoloritten er plettfri, og Quarry fungerer som et spennende portrett av USA i en særdeles vanskelig periode. Den har ikke akkurat funnet opp hjulet på nytt hva gjelder karaktertyper eller plott, men er god og gjennomtenkt underholdning som bør passe godt til sene høstkvelder.

Anmeldelsen er basert på episode 1-5.