Smått underholdende.

25. oktober 2017

19 år gamle Tree lever livets glade dager på college, helt til de dagene plutselig blir forvandlet til én og samme dag, om og om igjen. Hver eneste kveld blir hun drept av en maskert skumling, og hver morgen våkner hun opp til de søte tonene av Sonny & Chers «I Got You Babe».

Neida, lik Groundhog Day er den ikke, men den baserer seg på det samme konseptet og har samme oppbygging. For det første, er Sonny & Cher-låta byttet ut med en særdeles irriterende ringetone, som går mer og mer på nervene for hver nye dag. Men der Happy Death Day skiller seg fra Bill Murray-forgjengeren, er i valg av sjanger. Filmen balanserer mellom grøsser og komedie, der de bestialske drapsscenene skal skremme oss, og tidsloop-delen av historien skal by på humor og forvikling. Dessuten krydres det til med et krimelement, ettersom Tree må finne ut hvem det er som dreper henne hver eneste kveld, og hvorfor.

Happy Death Day prøver altså å krysse av på så mange punkter som mulig, men lykkes ikke helt. Filmen blir aldri mer skummel enn f.eks. den flåsete skrekken i Scary Movie, og humoren er veldig «hit or miss». Den svakeste delen er uten tvil etterforskningen, hvor morderen skal avsløres. Her virker det som om filmskaperne ikke gadd å prøve engang, og jo lenger filmen får lov til å holde på, jo mer tappes den for energi og driv. Men konseptet med å oppleve samme dag om og om igjen, gjør seg alltid godt på film, og det er gøy å følge med på hvordan Trish kommer til å dø på forskjellig vis fra dag til dag. Smått underholdende blir det altså likevel.