9. september 2017

Iram Haqs nye film skildrer livet til en norskpakistansk tenåringsjente, og er delvis basert på regissørens egne opplevelser. Når Nishas familie oppdager at hun har gjort noe de mener vanærer familien, må de ta grep. Dette er grunnlaget for en sterk og troverdig historie, som dessverre også er aktuell. «Hun er ikke her,» sier hovedkarakterens mor på et tidspunkt om datteren Nisha.

«Hun er ikke her», men vi ser henne. Nisha, spilt av filmdebutant Maria Mozhdah, står i sentrum for historien. Som publikum får vi se henne med våre egne øyne, gjennom farens, vennenes, og – viktigst av alt – hennes egne. Vi får se henne på en basketballbane i Norge, og på et marked i Pakistan. Vi får se henne i magetopp og boblejakke, og i fargesterke kjoler og slør. Vi får se henne i grå, kjedelige rom, og i billedskjønn natur. Kontrastene hjelper oss til å forstå hvor kompleks en slik situasjon kan være. I tillegg til å være meningsbærende og sterke, er fotograf Nadim Carlsens bilder blant de vakreste norsk film har sett.

«Hun er ikke her», men vi hører henne. Selv om familien hennes prøver å kontrollere henne, styre henne, tvinge henne, er det aldri tvil om at Nisha har sine egne tanker, følelser, meninger. Manuset er så godt skrevet at hun ikke engang trenger å snakke for at vi skal forstå. Nisha har en stemme selv når hun tier, selv når alt hun kan kommunisere med er øynene, eller et trassig kast med hodet. Det er godt skrevet, og det er glimrende utført.

«Hun er ikke her», men vi føler henne. Mozhdah leverer en kraftprestasjon i hovedrollen, og er særlig dyktig i scenene der hun spiller mot langt mer erfarne Adil Hussain, som spiller faren. Det bobler av følelser mellom de to, på et spekter som strekker seg fra kjærlighet til hat. Er det for tidlig å snakke om Amanda-nominasjoner?

Hva vil folk si er i det hele tatt en kraftsalve av en film som Haq styrer med stødig, men varsomt grep. Den etterlot undertegnede nærmest skjelven, men med et klart ønske om å se den igjen. Det er bare å komme seg på kino!