Altoppslukende spenning.

29. juni 2017

Av: Mads Kvalvaag Halvorsen

Paul (Joel Edgerton) bor med familien sin i et hus i skogen der alle dører og vinduer er spikret igjen for å holde noe eller noen ute. Én dag bryter en fremmed seg inn, og flere dilemmaer oppstår. Utgangspunktet er kanskje ikke det mest originale, men It Comes at Night er så stramt og godt fortalt at man fort lar seg engasjere. Historiens hjerte banker så fort at de få scenene med hvilepuls kjennes som behagelige pauser, samtidig som spenningen aldri helt slipper taket.

Trey Edward Shults spillefilmdebuterte med den anerkjente Krisha i 2015, der han benyttet seg av egne familiemedlemmer som skuespillere. Denne gangen har han fått med seg et dyktig skuespillerensemble som bobler over av indiekred etter filmer som James White og American Honey. De leverer gnistrende, særlig i scener som nærmest utspiller seg som kammerspill. I tillegg har Shults nå byttet sjanger, og leverer her en helstøpt dramathriller.

It Comes at Night har kanskje blitt fremstilt som en reinspikka grøsser, men er en mer ulmende og intens opplevelse. Den ligger nærmest grøsseren i den forstand at det usette er skumlere enn det synlige, men samtidig er den så altoppslukende spennende at man ikke savner de store, skumle øyeblikkene. Ved hjelp av gjennomført scenografi og smart lyssetting skapes et dystert og enestående univers. Filmen er i tillegg nydelig fotografert og klippet, ja, rett og slett vanvittig godt gjennomført på alle måter. Det er bare å glede seg til hva regissør og manusforfatter Shults kan finne på neste gang!