Skummel nok?

8. september 2017

Stephen King er en populær forfatter å filmatisere, og Andy Muschiettis It er den andre King-filmen på norsk kino denne høsten. The Dark Tower befinner seg i fantasylandskapet, mens vi her har å gjøre med en grøsser. Etter litt om og men havnet til slutt Muschietti bak spakene, en regissør som sist var kinoaktuell med Mama i 2013. Også det var en skrekkfilm, så han har erfaring med det skremmende. Nettopp derfor er det overraskende at It ikke er litt skumlere.

Filmen følger en gjeng unger som begynner å mistenke at noe er galt i den lille byen de bor i. De blir alle utsatt for skremmende hendelser, samtidig som de leter etter barn som har forsvunnet. Både settingen og historien åpner for en interessant og fantasifull film, og tidvis er det også dette vi får. Det største aberet er som nevnt at filmen aldri blir veldig skummel. Tvert i mot er den faktisk på sitt beste når den skildrer vennskap, forelskelse og mer hverdagslige problemer. Her gjør ensemblet av unge skuespillere en virkelig god jobb, med Jack Grazer og Sophia Lillis som de sterkeste kortene.

Selv om de største gyserne uteblir, er det ikke til å nekte for at stemningen i filmen er ganske guffen. Mange av scenene skildrer gjenkjennelige, kjipe situasjoner, og flere av dem er direkte ubehagelige å se – på en god måte. Da kjenner man i hvert fall at det skjer noe, selv om det ikke nødvendigvis er adrenalin som pumper eller hår som reiser seg på armene. Stødig er nå filmen allikevel, og det er kvalitet i mange ledd. Jeg skulle bare ønske at den var (si det med meg nå!) litt skumlere.