Mesterlig for de minste.

10. juni 2018

Nok en kinorunde på en av Studio Ghiblis klassikere, og vi takker gladelig ja. Det er omtrent ti år siden sist Hayao Miyazakis mesterverk ble satt opp på ordinær kino her i Norge, hvis jeg ikke husker feil, og filmen har også vært tilgjengelig på DVD i mange år. Men det er nå en gang en uovertruffen opplevelse å se den sømløse animasjonen av både mennesker, dyr og landskap på et stort lerret. De beste Ghibli-produksjonene, deriblant Kikis Budservice, er tegnet med en slående vakker fargepalett og streker som føles både moderne og nostalgisk på samme tid.

Jentungen Kiki er en heks, og når hekser fyller 13 år må de begi seg ut på en (ut)dannelsesreise for å lære verden å kjenne, og spisse sine hekseferdigheter. Heltinnen vår tar med seg katten sin, Jiji. De flyr avgårde på Kikis kost, helt til natt blir til dag og de kommer frem til en idyllisk kystby. Ganske snart opplever Kiki at livet består av mer enn å mikse heksebrygg og utøve magikunst. Hun stifter vennskap med en jevnaldrende (og litt for innpåsliten) gutt, og får lov til å bo på bakrommet på et bakeri. Til gjengjeld tar hun seg jobb som flyvende bud; den eneste ferdigheten hun føler hun behersker skikkelig. Kiki glir inn i hverdagslivet og inngår relasjoner til mange av byens lettere merksnodige innbyggere, men når et luftskip en dag lander i byen på grunn av teknisk trøbbel, oppstår det et drama som Kiki må hjelpe til med å håndtere.

Kikis Budservice er mer av en typisk barnefilm enn mange av de andre Ghibli-filmene. Historien er basert på en kjent og kjær japansk barnebok, og selv om Miyazaki har tilført sin dose magi, så er filmen relativ strømlinjeformet og fortellerteknisk lettfattelig, slik at selv de minste barna kan henge med. Miyazaki er mesteren som har gitt oss Ponyo på klippen ved havetChihiro og hekseneMin nabo Totoro og andre glitrende perler, og i likhet med disse er også Kikis Budservice en film som virkelig beskriver barndommens magi med både glede, begeistring, sårhet og en uforlignelig fantasirikdom.

Sterkt anbefalt!