Ikke forferdelig engasjerende

10. mars 2017

Ny variant av den velkjente historien om kjempegorillaen King Kong. Her havner han ikke i byen og møter sitt endelikt, noe som i enkelte tidligere filmer har gitt bådeapen og historien tematisk og moralsk dybde. Handlingen i denne nyeste tapningen holder seg på den myteomspunne øya Skull Island.

Dit drar noen vitenskapsfolk, en soldattropp som er på vei hjem fra Vietnamkrigen, samt en krigsfotograf som er hyret inn for å dokumentere det hele. Filmen starter med litt kvasivitenskapelig mumbo jumbo om hvorfor dyrene på øya har blitt så svære, dernest presenteres de sentrale karakterene på generisk vis med noen minutter per person slik at vi skal bli litt kjent med dem, greit å få det unnagjort, før kalaset braker løs. Derfra og inn er det survival-action og lite annet. CCR, Sabbath og
Bowie guffes på.

I en dyr og teknisk imponerende produksjon flyr den eventyrlystne gjengen innover Skull Island, før Kong i løpet av noen kjappe minutter feier ned helikoptrene og dreper halvparten av folka og vel så det. Denne gangen har han vokst seg på størrelse med Empire State Building og er grimmere enn noensinne. Og han ser bra ut. Godt animert og integrert i bildene. Fotoet og effektene er i det hele tatt sykt bra.

Men det hele blir for grunt, dessverre. Karakterene blir aldri noe annet enn pappfigurer, og når de i tillegg ikke får så mange artige replikker å jobbe med, så blir det tungt for det ellers habile laget av skuespillere. Teamet splittes opp. De slaktes en etter en. De møter skummelt utseende innfødte, samt en gammel amerikaner som har strandet på øya siden andre verdenskrig («So, the war is over?
Who won?», «Which one?»).

Alt dette er vel og bra,og underholdningsfaktoren er for så vidt høy, det er ikke sånn at du kjeder deg, men så forferdelig engasjert blir du heller aldri. For at man skal kunne leve seg inn i historien og karakterene, så kreves det et minimum av utvikling i psykologi, følelser og relasjoner. Det får du ikke her, dette er ingen Predator. Kong: Skull Island er omtrent som Anaconda, bare mye bedre, selvsagt.