24. februar 2017

La La Land er av typen musikal som sjelden lages mer, hvor showbiz og drømmen om å slå gjennom danner bakteppet for fortellingen, og skamløst overdådige dansenumre føles naturlige pga. settingen og den gammeldagse stilen. Hollywood får mulighet til å spille på sin egen historie som drømmefabrikk, samtidig som det er de gamle drømmeaktige klassikerne som er filmens største inspirasjonskilder. Det voksende gapet mellom nytt og gammelt er dessuten en av filmens hovedtematikker, og sånn sett føles den både moderne og tradisjonell på én gang.

Mia er en ung skuespillerinne som går på audition etter audition og drømmer om å slå gjennom. Sebastian er en jazzpianist som ikke klarer å holde på en jobb, og som egentlig bare ønsker å starte sin egen jazzklubb. Sammen kommer de til å utfylle og inspirere hverandre, og selvfølgelig forelske seg. Ikke noe banebrytende utgangspunkt, men nå er det heller ikke historien i seg selv som gjør La La Land så fornøyelig, men heller måten den er fortalt på.

På mange måter er regissør Damien Chazelle den perfekte mannen til å lage en slik musikal. Han fikk braksuksess for to år siden med Whiplash, som var rytmisk, musikalsk og intens, og La La Land gir ham rom til å utforske dette videre. Der Whiplash var spartansk og mørk, er denne overdådig og fargesprakende, full av visuelle godbiter. Samtidig unngår den lett de mange sentimentale fellene slike filmer ofte kan havne i. Nå skal jeg ikke påstå at filmen er uten svakheter. Både Sebastian som karakter og Ryan Goslings tolkning av ham er kanskje noe ufullstendige, men Emma Stone er absolutt briljant som Mia, filmens egentlige hovedrolle. Skal man kritisere filmen for noe, er det vel at den mister noe av musikalpreget sitt etterhvert og blir litt for mye «vanlig» dramakomedie, men alt gjøres godt igjen med en helt fantastisk avslutning. Definitivt en film som burde oppleves på kino, ikke i stua.