Koselig og hverdagslig.

30. mars 2017

Ira Sachs har de siste årene spesialisert seg på New York-realisme, og beveger seg ikke unna dette i den høyst hverdagslige Little Men. En koselig liten film, om vennskap, familie og intriger på et nivå som man noen ganger kan relatere til, og andre ganger ikke. Man vil for eksempel kunne kjenne seg igjen i 13 år gamle Jake, som både får seg en venn for livet og distanserer seg stort fra familien. Jake spilles av spillefilm-nykommer Theo Taplitz, som til tross sin unge alder har regissert, skrevet, klippet og filmet haugevis med kortfilmer. Mye tilsier at han blir et navn å merke seg i fremtiden. Uerfarne Barbieri gjør også en flott rolle som hans venn Tony. Alt virker tilsynelatende fint for de to Brooklyn-baserte familiene vi følger, helt til en økonomisk konflikt skaper gnister blant Jake og Tonys foreldre. Dette blir årsaken til et stillegående, men mektig jordskjelv i idyllen.

Sachs er stødig på å skrive gode karakterer, og dialogene er tidvis så gode som det går an. En scene der Jakes far (Kinnear) må ta et helhjertet oppgjør med sin sønn står igjen som et av filmens sterkeste punkter. Så hvorfor en firer på terningen? Problemet ligger i historien, som er litt for svak og med en utilstrekkelig brist som ikke rettferdiggjør skaden det legges opp til. Innimellom er konflikten det dreier seg om direkte uinteressant. Slutten føles også forhastet og til et visst punkt litt uferdig. Det er Sachs observasjon og flotte måte å skildre de unge guttene sitt bestevennskap på som gir filmen styrke. Faktisk er det i scenene der han prøver mins tat filmen virkelig skinner, og de får leve litt på egen hånd.