Ideen til Logan-brødrene er både for enkel og for komplisert, og sannsynligheten for at disse gutta skulle klare å klekke ut en slik plan virker latterlig lav.

21. august 2017

Vel, så passet visst ikke pensjonisttilværelsen helt for Steven Soderbergh allikevel. Logan Lucky er hans første film som regissør siden Behind the Candelabra i 2013, og han vender tilbake til et relativt kjent tema. Etter den populære Ocean’s-trilogien skulle man kanskje tro Soderbergh følte seg ferdig med heist-filmer, men den gang ei. Det pirret vel nok at historien denne gang knapt involverer en eneste dress, gadget, eller slesk forretningsmann; istedenfor dreier det seg om to sørstatsbrødre (Tatum og Driver) med drømmer om å rane en NASCAR-bane i North Carolina. Der Ocean’s-filmene var rene, kompliserte og elegante, er Logan Lucky skitten, enkel, og rett og slett litt harry.

Filmen kaller seg selv en komedie, men det morsomste ved den er alle de absurde enkeltøyeblikkene vi blir utsatt for. Alle karakterene fremstår som karikerte og overdrevne i en slik grad at det nesten er umulig å tenke seg at det faktisk fins slike folk der ute. Ingen av skuespillerne blir
et utfordret særlig mye, med unntak av overdrevne dialektforandringer, og det ser heller ikke ut som om de prøver spesielt hardt.

Så er det vel kanskje riktig at man ikke ser en film som denne på grunn av skuespillet. Planleggingen, forberedelsene og gjennomføringen av ranet er selve gulroten i heist-filmer, men også her svikter det litt for Soderbergh. Ideen til Logan-brødrene er både for enkel og for komplisert, og sannsynligheten for at disse gutta skulle klare å klekke ut en slik plan virker latterlig lav. Til tross for alt dette er ikke filmen kjedelig, og den er (nær sagt selvfølgelig) kompetent laget. Hvis du kobler ut par logiske hjerneceller og bare slapper av, er dette helt grei underholdning en sliten søndag.

Mads Kvalvaag Halvorsen