Vakker og vanlig.

11. juni 2018

Av og til er det vanskelig å ha de nøytrale anmelderbrillene på mens man ser film. Man kan pusse dem godt på forhånd, feste brillesnor på dem, til og med, og allikevel glir de sakte, men sikkert av nesa og lar deg sitte igjen som et helt vanlig menneske. Da sitter du der, da, og det er helt uunngåelig å la seg farge av de opplevelsene og erfaringene som har formet deg som person, ikke som kritiker. Så var tilfelle da undertegnede satte seg til rette for å se Love, Simon, noe så sjeldent som en mainstream dramakomedie for ungdom med en skeiv hovedperson.

Filmen er basert på Becky Albertallis bestselgende roman «Simon vs. the Homo Sapiens Agenda», og vi følger her Simon Spier. Han er, som han selv kaller det, en helt vanlig gutt – men han har en hemmelighet. Simon er nemlig homofil, noe selv ikke bestevennene hans vet. Mye av historien dreier seg om nettopp dette – hvem som får vite det, og hvordan. Plotet åpner for både humoristiske og såre situasjoner, og sveiper innom typiske high school-klisjeer som halloweenfest og fotballkamp. På veldig mange områder er nemlig Love, Simon innmari vanlig, så typisk for sin sjanger, så gjenkjennelig. Nettopp der finner den også sin styrke.

Det mest spesielle med filmen er at den sentrale romansen er mellom to gutter, og det kjennes friskt selv om formelen for resten av filmen er kjent. Nick Robinson spiller Simon med både sjarm og sårbarhet, og får støtte av enhver scenepartner han har. Særlig Katherine Langford og Logan Miller er glimrende der de titter over hver av Simons skuldre. Love, Simon er en tenåringsfilm for det brede publikum, men den strømlinjeformede innpakningen huser en historie som vil treffe noen av oss litt ekstra – endelig.