Filmhistoriens tidligste korfilmer. Forfriskende rent og enkelt servert.

18. september 2017

I årene mellom 1895 og 1905, lagde brødrene Auguste og Louis Lumière nesten 1500 kortfilmer. Her presenteres 108 av dem, i restaurert form.

Filmen viser Lumière-brødrenes utvikling som filmskapere, hvor de får prøvd seg innen dokumentarfilm, mockumentary, abstrakt film og til og med våger seg innom fiksjon, hvor de jobber med spenning og oppbygging. Hver eneste film er blitt så skarpt og flott restaurert at man nesten skulle tro de var filmet i dag med et svart/hvitt-filter – ganske annerledes fra det kornete, flate uttrykket man forbinder med film fra 1800-tallet.

Selv om filmene med toget som ankommer stasjonen og arbeiderne som forlater fabrikken er de mest kjente, er de langt ifra det mest spennende som Lumière-brødrene lagde. Det ble i hvert fall åpenbart for meg etter denne dokumentaren. De var ikke bare objektive kameramenn som skildret hverdagslige situasjoner; tidvis nådde filmene deres maleriske høyder, med nydelig komponerte bilder som selv i dag er imponerende. Det at filmene er så godt restaurert og at man får se så mange av dem, gjør at man ser Lumière-brødrene med helt nye øyne. Innimellom tar jeg meg selv i å bli både fascinert og imponert av filmsnutter som er mer enn 120 år gamle.

Denne dokumentaren består utelukkende av filmer fra årene rundt 1900, ingen moderne «talking heads» som forteller oss unødvendige floskler om hvor viktige brødrene var. Det er forfriskende rent og enkelt. Det blir en overdrivelse å si at det er gøy å se endeløse ruller med Lumière-film, samme hvor filminteressert du er. Ord som «interessant» eller «tankevekkende» passer bedre. Men Lumière! er overraskende underholdende, alt tatt i betraktning. Det er slett ikke en film som bare filmentusiaster kan sette pris på, men heller noe jeg tror de fleste vil oppleve som en voldsomt positiv overraskelse.