Undrende dannelsesreise.

2. mars 2018

Basert på R.J. Palacios bestselgende roman ved samme navn, forteller Mirakel historien om 10 år gamle Auggies overgang fra hjemmeundervisning til offentlig skole. Han ble født med deformert ansikt på grunn av en genfeil, og ser derfor ikke ut som alle andre. Selvfølgelig byr det på komplikasjoner når han for første gang må omgås barn på sin egen alder på daglig basis. Som du sikkert skjønner, er Mirakel av den typen film som er hjertevarm og inspirerende, uten nødvendigvis å være spesielt original.

Historien foregår i vår tid, og kostymer og sett er dermed kledelig anonyme og lite prangende. Dette er jo ikke en film som skal forføre deg med visuelle grep. Nei, her skal det røskes i hjerterota, klemmes på tårekanalene, bevre i underleppa. Virkemidlene er manus og skuespillere, og det funker. Owen Wilson treffer for en gangs skyld godt når han balanserer mellom klovn og seriøs far, Julia Roberts utstråler en varme få skuespillere kan matche, Jacob Tremblay følger opp storspillet fra Room, og unge Noah Jupe imponerer voldsomt. Jevnt over får alle skuespillerne et såkalt Øyeblikk, en scene der de virkelig får vist seg fram. Det kjennes påtvunget, men skaper samtidig et mer tredimensjonalt bilde av Auggies liv.

Regissør Chbosky vet godt hvilke knapper han skal trykke på for å få full effekt, og man skal være rimelig kaldhjertet dersom man ikke lar seg berøre det minste av Auggies opplevelser. Det er et gjenkjennelig og troverdig univers som presenteres, og moralen er så til de grader respektabel. Først og fremst er denne filmen en fin dannelsesreise for den yngre garde, men også godt voksne vil ha godt av speilet Auggie Pullman og hans familie holder opp for oss.