Girlpower i Stillehavet

2. februar 2017

Vaiana handler om den eventyrlystne tenåringen Vaiana, som legger ut på et farefullt eventyr, og som med hjelp av havguden Maui og bestemoraskloke ord (forøvrig reinkarnert til en rokke) skal forsøke å redde folket sitt fra undergang. Her er det massevis med legender og magi, og er du med på spillereglene er du garantert en god opplevelse.

Som så mange andre Disneyfilmer handler Vaiana om det å finne seg sjæl like mye som den handler om å fullføre oppdraget hun har lagt ut på. Reisen er fullpakket med actionfylte hendelser som inkluderer møtet med farlige kokosnøttsjørøvere (forøvrig en fantastisk Mad Max: Fury Road-hommage) og en stormannsgal krabbe som elsker gull og glitter (stemmesatt av geniale Jemaine Clement). Musikken, blant annet laget av skaperen bak Hamilton-musikalen, Lin-Manuel Miranda, fungerer utrolig godt. Flere av sangene er så fengende at jeg skrur på soundtracket umiddelbart etter at filmen er slutt.

Filmen viser at Disney for alvor er i gang med å ta et oppgjør med stereotypiske fremstillinger av kjønn på film. Her oser det nemlig av skikkelig girlpower og selv om det fortsatt er haugevis med barrierer å bryte er det gledelig å se et stort filmstudio ha selvrefl eksjon over bildene som de har repetert i årevis. Jenter og kvinner på tegnefi lm er langt mer enn prinsesser med et morsomt dyresidekick som en av karakterene uttaler i filmen – vi må bare tørre å satse på mer mangfold.

Vaiana er ganske rørende og akkurat passe skummel til at den er noe for hele familien. Kom deg på kino og bli sjarmert.