Med kvinner som drivkraft

Nicolai Berg Hansson

17. mars 2017

Kategori: Anmeldelse

Se flere artikler

Moderne kvinner fortelles fra perspektivet til 16 år gamle Jamie og de tre viktigste kvinnene i livet hans; moren Dorothea, leieboeren Abbie og den promiskuøse venninna Julie. Året er 1979. Alle fire angrer på fortida, og frykter for fremtida. Spesielt alenemoren, helt fabelaktig spilt av Annette Bening, som merker den voksende avstanden mellom henne og sønnen, og engasjerer de to yngre damene til å hjelpe henne med å oppdra ham. Resultatet er komisk, pinlig og innimellom riktig så rørende.

I en slik, grovt sett, «handlingsløs» film, er det karakterene som blir den store drivkraften, og her er hver eneste karakter skrevet og spilt med nydelig presisjon og omtanke. Ved siden av Bening, er det Greta Gerwig og Elle Fanning som spiller de to andre damene – alle tre er en fryd å følge hele veien. Lucas Jade Zumann gjør også god figur som frustrerte Jamie, og selv om det er han filmen gjerne dreier seg rundt, er det kvinnene som står i fokus her. Filmen har noen hint av både Bergman og Woody Allen over seg sånn sett, i måten den blander komikk og alvor, og hvordan den likestiller menn og kvinner som relativt like dritt.

Filmen er artig fortalt i og med at den hele tiden skifter point-of-view, og den setter denne lille fortellingen i et historisk perspektiv ved å mikse inn klipp og bilder helt fra 1920- til 70-tallet. I mindre ømfintlige hender kunne dette blitt både platt og sentimentalt, men Mike Mills (som også regisserte godfilmen Beginners i 2010), vet akkurat hvordan han skal håndtere materialet. Oscar-nominert for beste originalmanus, vel fortjent.


Kommentarer


Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost