High Maintenance S01 E01-05

18. september 2016

HBOs nye humorserie er et New York-portrett med et ganske annerledes utgangspunkt enn f.eks. Girls eller Sex og singelliv, hvor vi blir godt kjent med et fåtalls karakterer innenfor bymyriaden. Her er det på mange måter byen selv som står i fokus, og vi får korte innblikk i de mange individuelle livene som leves på tvers av hverandre. Sentralt i serien står en navnløs hasjselger, som aldri egentlig er hovedpersonen i noen av episodene, men som fungerer som gjennomgangsfigur når hver av protagonistene skal fikse seg noen Mary Jane’s. Artig ide, som hittil har fungert som en kort nettserie, men som HBO nå har plukket opp og laget halvtimes-episoder ut av. Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett nettserien, så hvor godt formatet holder seg i overføringen til lengre episoder, kan jeg ikke uttale meg om. High Maintenance er likevel såpass episodisk at jeg lett kan tenke meg feelingen er mye av den samme.

«The weed guy», som han kalles, spilles av Ben Sinclair, som også er skaperen av serien. Han er i det hele tatt en svært sjarmerende fyr, og egentlig den eneste karakteren her jeg ender opp med å føle noe for. Sånn sett taper serien litt på å ha forskjellige hovedpersoner hver gang, og bare la «weed guy» være en birolle i sin egen serie. De andre karakterenes historie fungerer bare med varierende hell. Noen ganger blir man grepet, andre ganger vil man bare komme seg videre. Noen historier er latterlig morsomme, andre noe trauste. Men det er kanskje litt av meningen, for å vise oss de mange falsetter ved New York og dets innbyggere, som alle innerst inne bare har et visst behov for å slappe av med hjelp av naturens substanser. Beundringsverdig og originalt konsept, men ikke sånn altfor gripende som serie.

Det skal innrømmes at tidvis er High Maintenance gull. På sitt beste er serien virkelig vakker, og den innehar et par spinnville ideer, som f.eks. en episode hvor vi ser alt fra en bikkjes perspektiv. Rulletekstsekvensene er som regel et høydepunkt, med kul musikk og et bittersøtt punktum som oppsummerer episoden. Det balanseres mellom det morsomme og det depressivt alvorlige, ikke ulikt Louis C.K.s Louie, som føles som en stemningsmessig aspirasjon for serien. Det lykkes som sagt bare innimellom.

Er du på jakt etter noe litt rart og annerledes, med en indie-følelse og et stadig preg av «cool», er High Maintenance helt innafor. Dette er definitivt noe som kommer til å falle i smak hos et stort publikum. Men vær forberedt på å litt varierende kvalitet her og der.