Ujevne episoder

2. mars 2018

Arild Østin Ommundsen tar Stavanger-bølgen ned i et absurd, mørkt kaninhull, hvor Lene vandrer rundt i byen etter en ubehagelig opplevelse i hjemmet, og støter bort i merkelige situasjoner som perler på snor. Etterhvert som historien utfolder seg, kommer det fram både det ene og det andre om vrangforestillinger, depresjon og tap. Det er mye tematikk som skal gapes over, i en meget underlig forpakning.

Siden filmen er episodisk, er det mange partier som fungerer bedre enn andre. Tidvis glimter den til med forvikling av beste sorten, som når Lene kræsjer med en uheldig syklist, blir lagt an på av en sleazy fyr i baren, og når hun tilfeldigvis havner i utdrikningslaget til sin gamle venninne. Dessverre er det like mange episoder som ikke treffer. Noen er underholdende i sin særegenhet, mens andre oppleves som kjedelige og retningsløse. Spesielt når filmen nærmer seg slutt, tar den en veldig uheldig omvei innen en kidnappings/gangster-situasjon som føles helt i strid med den mystiske stemningen resten av filmen går for. All ære til Kristoffer Joner, som spiller dritten ut av disse scenene, men ellers oppleves dette partiet som særdeles lite kreativt. Om ikke resten av filmen alltid er like vellykket, så har den i hvert fall ellers turt å satse på å være annerledes.

For det skal Now It’s Dark ha, at den ligner ikke på mye annen norsk film. Det er åpenbare allusjoner til David Lynch, da spesielt Blue Velvet, men de nattlige omgivelsene, de løse handlingstrådene og blandingen mellom humor og tragedie, minner også mye om Jim Jarmusch. Det er oppmuntrende at det finnes rom for slike filmer i Norge, og filmskapere som tør å satse. Men i denne omgang setter jeg mer pris på forsøket enn selve resultatet. Now It’s Dark er tidvis særdeles interessant, men summen av delene er ikke det helt store. Men Ommundsen har åpenbart nok talent til å få til dette bedre neste gang.