Mye som ikke funker.

9. august 2017

Av Mads Kvalvaag Halvorsen

YouTube-kanalen PrebzOgDennis er en av Norges største, og gutta bak kanalen ble kåret til årets YouTubere på utdelingen av Gullsnutten i 2015. De har i skrivende stund 235 754 abonnenter, så det er ikke vanskelig å se for seg hvorfor noen har vært interessert i å flytte konseptet fra dataskjerm til filmlerret. Dessverre er det ikke gjort så mye mer enn nettopp å flytte innholdet.

Filmen er veldig episodisk, og fremstår mer som en sammensetning av flere sketsjer og stunts, enn som en faktisk kinofilm. Det er riktignok et par overbyggende historier her, men kun én av dem får en tilfredsstillende avslutning. Resten av innslagene blir enten dratt for langt, eller ikke langt nok, ei heller er noen av dem spesielt originale. Fjernstyrt date? Støtarmbånd? Ikke bare har det blitt gjort før andre steder – det har blitt gjort bedre.

Målgruppen for filmen virker definert og åpenbar – allerede eksisterende fans av YouTube-kanalen. Vi får møte flere av dem i filmen, og det er i all hovedsak snakk om gutter mellom 7 og 13 år. Derfor fremstår det merkelig at de to største bifigurene i filmen er Dag Otto Lauritzen og Martin Schanche. Vet virkelig dagens «tweens» hvem disse godt voksne mennene er?

Vi er egentlig ganske rolige personer

Nei, det er i det hele tatt mye som ikke helt funker når dette YouTube-fenomenet blir film. Det skal riktignok sies at Prebz og Dennis fremstår som ekte og tidvis sjarmerende gutter, men det holder ikke til å skape en filmopplevelse som engasjerer. Selv om filmen sannsynligvis vil underholde blodfansen, vil de nok også føle at de kunne fått tilsvarende opplevelse ved å se et par videoer på YouTube.