Stilig norsk-produsert animasjon!

5. mai 2017

Richard er en liten spurv som mister foreldrene sine rett før han klekker ut av egget. En storkemor finner den lille fuglen, og tar ham under sine vinger. Men når høsten kommer, er storkepappa svært skeptisk til at Richard skal være med dem og emigrere, så de reiser til Afrika uten ham. Richard vil ikke godta at han er en spurv, og ved hjelp av en gæren, schizofren ugle og en diva-undulat, legger han ut på den strabasiøse ferden for å finne igjen sin familie.

Richard Storken er i og for seg en vellykket animasjonsfilm, noe som er ekstra gøy ettersom den har en norsk produsent, og en tredjedel av arbeidet på animasjon, lyd og lab er gjort i Norge. Norge er riktignok ikke representert på Richards ferd, men det er derimot Tyskland, Frankrike, Italia og Gibraltar, noe som skaper mye språk- og kultur-humor. Richard er en ganske typisk heltefugl, og undulaten er kanskje en litt for mye brukt wacky sidekick, men den gærne ugla er heldigvis et friskt lite pust blant karaktergalleri i denne typen filmer. Høydepunktene er filmens gjennomgående scener hvor Richard og vennene hans blir kjent med duer som sitter på strømledninger. De ruser seg på elektrisitet, og får en tullete talemåte influert av Facebook, Twitter og alskens datateknologi.

Det handler om å akseptere seg selv for hvem man er, men også å sette pris på hverandre på tross av forskjeller. Venner og familie av varierende bakgrunn og utseende, kan tross alt utfylle hverandre mer enn noen som er helt identiske. Godt budskap, og selv om humoren nok passer bedre for barn enn for voksne, kan nok hele familien klare å kose seg med denne.