Mafiahistorien i kledelig blanding med drøm og fantasi.

1. november 2017

Det som starter som en uskyldig og lystig skildring av ung kjærlighet, blir plutselig snudd til noe mørkt og dystert, i dette italienske dramaet. Sicilian Ghost Story er basert på den sanne historien om 13 år gamle Giuseppe, som forsvant sporløst en dag i 1993. Senere viste det seg at det var mafiaen som hadde kidnappet ham. I denne filmen fortelles historien gjennom øynene til en oppfunnet ungdomsforelskelse ved navn Luna. Hun vil finne Giuseppe og bringe ham tilbake, men møter uvilje hos både politi, lærere og foreldre.

Det er spennende med filmer som baserer seg på ekte hendelser, men allikevel tør å gjøre en egen vri på historien. Sicilian Ghost Story er en slik film. Den sanne mafia-historien blandes på kledelig vis med fantastiske elementer og mystiske drømmesekvenser, hvor Lunas fantasi spiller en viktig rolle. At filmen blander det realistiske med det fantastiske, og den unge jentas usikre sorgprosess, gjør at tankene innimellom ledes til Guillermo del Toros Pans labyrint (2006). Filmen står allikevel trygt på egne ben.

Regissørduoen bruker nydelig foto og et veldig spennende lydbilde – der naturlige lyder og suggererende musikk dominerer – til å skape et stemningsfullt og spennende miljø. Det er tydelig at de to gutta har talent både for den filmtekniske og den menneskelige delen av å lage film. De to barna i hovedrollen leverer nemlig imponerende, både i spill mot hverandre og mot mer erfarne voksne. Filmen er i det hele tatt ambisiøs, og selv om historien kanskje blir litt diffus underveis, er det et meget vellykket prosjekt.