Uinspirert venninnegjeng-humor - typ Bridesmaids uten glimt i øyet.

15. juni 2017

Nei. Skulle gjerne digga denne filmen, men filmskaperne gjør det ikke så lett for meg.

Jess skal gifte seg, og venninnene planlegger en bachelorette-helg uten like. Den første halvtimen av filmen er smertelig full av klisjeer og venninnegjeng-dramatikk som ulmer, og hver av jentenes posisjon innenfor gruppa etableres på overtydelig vis. Konfliktene som helt tydelig kommer til å dukke opp senere er både forutsigbare og uoriginale. Det er f.eks. Alice, den ensomme venninna som bare vil at helgen skal bli som de gamle college-dagene. Blair, som før var rølper med nå er blitt suksessfull forretningskvinne med en ekkel skilsmissesak hengende over seg, og Pippa, den utenlandske venninna som ikke var en del av crewet på college og som skaper sjalusi blant de andre jentene pga. hennes spesielle forhold til Jess. Dette er rett og slett ikke en gjeng du har lyst til å tilbringe en time og tre kvarter med.

Tross en uelegant og ikke spesielt sjarmerende start, tar filmen seg heldigvis litt opp når selve konflikten begynner. I kokainrus og kåtskap klarer gjengen ved uhell å drepe stripperen de har bestilt, og begynner å ta de nødvendige forholdsreglene for at det aldri skal oppdages. Selv om hele situasjonen med uaktsomt drap og «kvitte seg med liket»-komplikasjonene som følger med er interessant nok, mislykkes filmen rett og slett i å være morsom. Bare tidvis utnytter den mulighetene for mørk galgenhumor som handlingen åpenbart legger til rette for, og forvirrer seg som regel bort i uinspirert venninnegjeng-humor – typ Bridesmaids uten glimt i øyet.

Skuespillerne er i og for seg flinke nok, og må ha kost seg under innspilling, men jeg lurer på om de kanskje har kost seg litt vel mye på bekostning av filmen. La oss håpe dette blir siste film med disse jentene.