Et skritt nærmere den klassiske thrilleren?

Einar Aarvig

8. mars 2017

Kategori: Anmeldelse

Se flere artikler

Likhetene til Ashgar Fahradis mest kjente film, oscarvinneren Nader og Sinim – Et brudd er mange:

Her er hverdagsliv skildret med håndholdt kamera, kompleks historie blottet for fiksfakserier. Regler, ting man ikke kan fortelle, stolthet og et finmasket, usynlig nett av normer, konvensjoner og uskrevne lover. Realistisk drama som øker intensiteten og ender opp som thriller. Usentimental historie med nøye gjennomtenkte stikk til og finurlige omgåelser av den strenge iranske sensuren.

Jepp, regissøren som ble nektet å reise til Oscar-gallaen av Donald Trump &Co på grunn av sin nasjonalitet, har begått nok et treffsikkert og snike-fengende stykke samtidsdramatikk med dokumentarisk preg, problemer under debatt og menneskelige følelser og handlinger som holdes nede av statens usynlige makt.

Denne gangen handler det litt om hevn, aner vi et skritt nærmere den klassiske thrilleren? Kunne forresten vært interessant å se en Fahradi-film lagt til et annet land, tematikken hans er allmenngyldig.

En handelsreisende anbefales sterkt i mellomtiden. Mye av grunnen er det det ubebeskrivelig gode skuespillet til Shahab Hosseini.


Kommentarer


FLERE NYHETER

Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost