Renner over av sjarm. OG intelligens.

19. september 2017

Ikke la deg skremme av en oppstilt og kjedelig plakat. The Big Sick er kanskje den mest genuine og varme indiefilmen du kommer til å se i hele år! Mange kjenner Kumail Nanjiani fra komiserien Silicon Valley, og han har sammen med sin kone, Emily Gordon, skrevet filmens manus som er basert på deres historie. Vi møter standup-komikeren Kumail, som kjører uber på si.

En kveld møter han Emily (Kazan) og en one-night-stand utvikler seg til å bli en tilsynelatende perfekt match. Komplikasjoner oppstår rundt at Kumail ikke klarer å leve opp til familiens krav om at han må gifte seg med en muslimsk jente, og i tillegg blir Emily alvorlig syk. Det er mye som er veldig kjipt, som man ikke kan unngå i livet, men likevel er dette en skikkelig gjev historie.

Det er friskt å se Nanjiani i en ledende rolle, og hans bakgrunn fra stand-up (og det at han i det hele tatt spiller seg selv) gagner filmen i sin helhet. Kazan er alltid en god ingrediens, og skinner til tross for at hun er fravær-ende i store deler av filmen. Hatten skal like mye av for Ray Romano og Holly Hunter, som briljerer som Emilys fortvilte foreldre.

Mest av alt fortjener The Big Sick toppscore fordi den leverer langt mer enn hva man kan forvente. I et hav av gjentagende og sårt oppbrukte vinklinger i landskapet av romantiske komedier, tilbyr denne en fresh tilnærming til tematikken. Problemene karakterene møter spenner seg helt fra faren av å bli utvist fra egen familie, til hvordan man skal bli komfortabel med intime pinligheter i et nytt forhold. Manuset er intelligent skrevet, og renner nærmest over av sjarm. Denne filmen ble jeg oppriktig glad av, og jeg unner alle den samme opplevelsen. Dobbelbonus til stand-up-fans der ute som kan sette pris på gjesterolle gestaltet av Bo Burnham!