Einar Aarvig

1. oktober 2007

Kategori: Anmeldelse

Se flere artikler

For å komme direkte til hovedpoenget: The Darjeeling Limited er en flott film. Men den er ikke, i hvert fall ikke etter førstegangs gjennomsyn, like mye av en moderne klassiker som Wes Andersons to foregående filmer, Royal Tenenbaums fra 2001 og Livet under vann med Steve Zissou fra 2004. Selv om Andersonkjennere nok ikke vil føle tematikken som ny og fremmed: Familiemedlemmer som søker sammen igjen etter en krise.

 

 

Temaer som fremmedgjøring, angst for ensomheten, depresjon, kjærlighetssorg og lettvint omgang med rusmidler er her, som i Andersons øvrige filmer, høyst tilstede. Gjengangerne Owen Wilson og Jason Schwartzman og Andersondebutant Adrien Brody er tre brødre, som etter ulike små og store tragedier må innfinne seg med hverandre på et tog gjennom India. Filmen har blitt kalt ”en historie om bagasje”, og da er det ikke bare de i overkant eksponerte Luis Vuitton-koffertene det siktes til. Bagasjen de bærer med seg, vennlige og mindre vennlige togansatte, tragiske hendelser på den indiske landsbygda og generell galgenhumoristisk weltschmerz gjør at våre tre venner settes på ytterligere hardere prøver, prøver som når sitt klimaks i møtet med den fraværende moren.

 

Man kan kanskje kjefte på Anderson for en halvslækk progresjon og en nokså selvforelsket stil. Men den tilforlatelige holdningen, den lekne stilen og regissørens evne og vilje til å ta menneskelige problemer på alvor gjør at vi sitter igjen med en Anderson-film som ikke skuffer. På noen måte.


Kommentarer


Abonner

Vær med blant våre 5000+ påmeldere og få det ferskeste rett på epost