Spenn på deg danseskoene!

12. januar 2018

Da ryktene om at Hugh Jackman skulle tre inn i manesjen som P. T.  Barnum begynte å surre for nesten ti år siden, ble det umiddelbart hvisket om Oscar-nominasjon. Det ser ikke helt ut til å gå veien nå som filmen faktisk er her, selv om australieren er som skapt for rollen som den innovative sirkusdirektøren. Han spiller på alle strengene han har, og viser at han kan både synge og danse fletta av de fleste. Ved å fortelle historien om Barnum som en musikal, skapes nemlig muligheter til å leke seg på helt andre måter enn i en mer tradisjonell biopic.

Musikalrammene gir rom for fantastiske og spektakulære dansenumre, imponerende vokalprestasjoner, og ikke minst et lite snev av fantasi og magi. Det krydrer en historie som i og for seg er ganske interessant på egen hånd, og løfter filmen flere hakk på underholdningsskalaen. Er det én ting vi ikke trenger, er det enda en blass og fargeløs historie fra virkeligheten. Der er heldigvis The Greatest Showman noe ganske annet. Kostymer og set blander biopic-realisme med musikalfantasi, og hele ensemblet har massevis av karisma og talent. Zac Efron må for eksempel gjerne finne tilbake til sine musikalrøtter oftere.

Fullstendig original er The Greatest Showman allikevel ikke. Historien er relativt forutsigbar, og det blir kanskje i overkant mange scener og sangnumre som hamrer inn at du skal tro på deg selv, og at alle er verdt noe her i verden. Et slikt budskap er dog ikke å forakte, og når det formidles med så mye sjarm som her, er det vanskelig ikke å bli med på leken. Når musikken i tillegg er fengende og allsangvennlig, er det bare å spenne på seg danseskoene og tilbringe en mørk vinterkveld i Hugh Jackmans fargesprakende sirkus.